Etter utbyggingen av barnehagene gjennom de siste to tiårene har den siste stortingsmeldingen St. meld. 19 (2015-2016) Tid for lek og læring viet hele oppmerksomheten til barnehagens innhold, eller med dens egen terminologi, barnehagens kvalitet. Som stortingsmeldinger flest inneholder den flere krevende balanseøvinger og flere spenningsforhold.
Et tilbakeblikk på tidligere stortingsmeldinger om barnehagen viser at kampen om innholdet ikke er av ny dato. Denne stortingsmeldingen representerer likevel en ny dreining fordi den i sterkere grad enn tidligere ser på barn og barndom som en
Professor i førskolepedagogikk Tora Korsvold, DMMH.
framtidsinvestering. Den vil blant annet innføre en språknorm i barnehagen.
Barns hverdagsliv, og barndom som framtidsinvestering
Da Norge fikk sin første barnehagelov i 1975 (barnehageloven) uttalte departementet som forberedte loven at småbarnsalderen har sin egenverdi og er grunnleggende for langt mer enn skolegangen.
En stortingsrepresentant tok til orde og sa: Det er vesentlig å utvikle følelseslivet, solidaritetsfølelsen, evnen til samarbeid, skapende evner og selvstendighet. Det er denne typen læring en ønsker barneh