AddToAny

Innfører EU-kontroll for de raskeste traktorene

Innfører EU-kontroll for de raskeste traktorene
Fra 2018 må T5-registrerte traktorer inn til kontroll. Fra 2018 innførest det krav om periodisk kjøretøykontroll, bedre kjent som EU-kontroll, for T5-registrerte traktorer som hovedsakelig benyttes på offentlig vei.
Dermed likestilles kravene for de to kjøretøyene i bildet. (Foto: Espen Syljuåsen

Innfører EU-kontroll for de raskeste traktorene

Som et lyn i fra klar himmel meldte motorbransjen.no i går at det skal innføres EU-kontroll for traktorer, registrert i klasse T5, fra 2018. Dette til tross for at Marit Arnstad (Sp) i 2013, og Ketil Solvik-Olsen (Frp) i 2014 - begge i posisjonen som samferdselsminister - gikk ut og avviste at dette skulle skje.

- Jeg er litt overraska. Vi trodde dette var diskutert og lagt litt vekk, sier Amund Johnsrud, ansvarlig for oppfølging av dette fagfeltet hos Norges Bondelag.

Fagsamling denne uka

Bakgrunnen for at periodisk kjøretøykontroll (PKK) - som det korrekte faguttrykket er - nå skal innføres for traktorer i klasse T5 - det vil si traktorer med konstruktiv hastighet over 40 kilometer i timen - er at EU har hevet minstekravene for hvilke kjøretøygrupper som skal omfattes av regelverket. Dette forklarer redaktør Trygve Larsen i Motorbransjen. Larsen var til stede da Vegdirektoratet på onsdag avholdte et første informasjonsmøte for berørte parter i bransjen. Imidlertid var ingen fra traktorbransjen invitert.

På det Larsen omtaler som en fagsamling gikk Vegdirektoratet gjennom det nye EU-direktivet som trer i kraft i 2018.

- Den EU-kontrollen vi har i dag, trådte i kraft 8. juni i fjor, og det er EU

Les mer

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt