Hva er profesjonsetikk?
Studien viser at det i barnehagen finnes en rik og systematisk samtale om etikk og hva det vil si å være voksen og profesjonell. Samtidig kommer det fram at det profesjonsetiske fokuset er mer begrenset enn det trenger å være. Studien konkluderer med at profesjonen bør arbeide for å synliggjøre og utvikle dette profesjonsetiske språket som alt finnes i barnehagen i dag.
Hva handler profesjonsetikk i barnehagen om?
Hva tenker barnehagelærere, ledere og barnehagesjefer at kreves av den etisk bevisste og profesjonelle barnehagelæreren? Hva slags temaer er profesjonsetiske temaer for dem?
Dette er noen av de spørsmålene vi i forskningsgruppen EtiPP (Etikk i Profesjonell Praksis) har undersøkt i et større forskningsprosjekt. Svarene vi fikk er interessante og verdt å reflektere over.
Felles etisk plattform
I 2009 startet Utdanningsforbundet arbeidet med å utvikle en felles etikk for lærerprofesjonen. Resultatet ble lansert i 2012 som Lærerprofesjonens etiske plattform. For Utdanningsforbundet var det viktig at Lærerprofesjonens etiske plattform ble tatt i bruk og at den skulle bidra til et levende profesjonsetisk arbeid i barnehager og skoler.
Utdanningsforbundet gjorde flere grep for å nå dette målet. Ett grep var å etablere pilotbarnehager og pilotskoler som skulle jobbe aktivt med profesjonsetikk og plattformen. Ett annet var å iverksette et følgeforskningsprosjekt som skulle følge det arbeidet som ble gjort. Det er her forskningsgruppen kommer inn.
Gjennom prosjektet EtiPP har vi undersøkt hvordan, og i hvilken grad Lærerprofesjonens etiske plattform brukes. I tillegg har vi sett på forståelsen av profesjonsetikk blant lærere, barnehagelærere, ledere og andre aktører i utdanningssektoren.
Styrere og tillitsvalgte
l denne kronikken konsentrerer vi oss om den delen av vårt materiale som omfatter intervjuer og samtaler med styrere og tillitsvalgte. De lederne og tillitsvalgte vi har møtt, beskriver et omfattende og grundig profesjonsetisk arbeid som andre profesjonsgrupper trolig har mye å lære av. Samtidig ser vi noen utfordringer.
En av dem er hvordan man skal synliggjøre eg