Magma
27.09.2016
ELIN FESTØY har jobbet i krysningsfeltet teknologi, kommunikasjon og digital kultur siden 1996. Hun har lang erfaring som IT-redaktør, kommentator og kommunikasjonsrådgiver og jobber nå som dataspillprodusent. Festøy er cand. philol. , har informatikk-studier fra RWTH og en master fra Handelshøyskolen BI.
Denne artikkelen vil dessverre skuffe dem som blir ivrige av å se den sterke veksten innen folkefinansiering, og tror man kan få et enkelt forsprang for sitt oppstartsprosjekt. Etter sju år med noen eventyrlige kampanjesuksesser er tidsvinduet for enkle penger lukket. Folkefinansiering har blitt hardt arbeid i tung konkurranse om et større, men også mer erfarent publikum.
Det betyr samtidig at fallhøyden har økt. Mens det for to-tre år siden ble sett på som artig og ufarlig å legge ut en kampanje på plattformer som Indiegogo eller Kickstarter, har de nå blitt lanseringsarenaer som både kan drepe og finansiere prosjekter i løpet av en kampanjes første dager.
Man kan for eksempel merke seg at fire av de fem største folkefinansieringssuksessene i Norge er minst to år gamle, som Red Thread Games' «The Longest Journey: Dreamfall Chapters» med nesten 1,5 mill. dollar og Krillbites «Among the Sleep» med 248 000 dollar fra 2013. Future Home og Snow Castle Games hanket inn om lag 200 000 dollar hver fra 2014.1 HØYERE KRAV Så mens analytikerne viser studier hvor omsetningsvolumet globalt vokser i stort tempo, innebærer det samtidig at antallet prosjekter som ikke består den offentlige synlighetseksamenen, øker enda fortere.
Det er vinn eller forsvinn i høyt tempo. Det har faktisk gått så langt at flere ser på en folkefinansieringskampanje som en ren markedsøvelse for å teste forretningsideen. Det å gjennomføre en kampanje på en god måte - ved å skape en god historie og godt markedsmateriale i form av en profesjonell kampanjevideo - er selve målet. De økonomiske målene settes da ofte på et nivå som er gjennomførbart og knapt dekker innsatsen, og den store gulroten er å få samlet et nettverk av ambassadører og det kvalitetsstempelet det vil være å kunne skryte av en «vellykket» kampanje. Med det som i praksis er et vitnemål om et vellykket innsalg og bevis på markedsinteresse, går så turen videre til mer klassiske finansiører.
Slik er det i hvert fall for den store mengden som ikke kan skilte med et eksisterende nettver
Gå til medietDet betyr samtidig at fallhøyden har økt. Mens det for to-tre år siden ble sett på som artig og ufarlig å legge ut en kampanje på plattformer som Indiegogo eller Kickstarter, har de nå blitt lanseringsarenaer som både kan drepe og finansiere prosjekter i løpet av en kampanjes første dager.
Man kan for eksempel merke seg at fire av de fem største folkefinansieringssuksessene i Norge er minst to år gamle, som Red Thread Games' «The Longest Journey: Dreamfall Chapters» med nesten 1,5 mill. dollar og Krillbites «Among the Sleep» med 248 000 dollar fra 2013. Future Home og Snow Castle Games hanket inn om lag 200 000 dollar hver fra 2014.1 HØYERE KRAV Så mens analytikerne viser studier hvor omsetningsvolumet globalt vokser i stort tempo, innebærer det samtidig at antallet prosjekter som ikke består den offentlige synlighetseksamenen, øker enda fortere.
Det er vinn eller forsvinn i høyt tempo. Det har faktisk gått så langt at flere ser på en folkefinansieringskampanje som en ren markedsøvelse for å teste forretningsideen. Det å gjennomføre en kampanje på en god måte - ved å skape en god historie og godt markedsmateriale i form av en profesjonell kampanjevideo - er selve målet. De økonomiske målene settes da ofte på et nivå som er gjennomførbart og knapt dekker innsatsen, og den store gulroten er å få samlet et nettverk av ambassadører og det kvalitetsstempelet det vil være å kunne skryte av en «vellykket» kampanje. Med det som i praksis er et vitnemål om et vellykket innsalg og bevis på markedsinteresse, går så turen videre til mer klassiske finansiører.
Slik er det i hvert fall for den store mengden som ikke kan skilte med et eksisterende nettver


































































































