Magasinet for fagorganiserte
21.02.2020
Automatisering av lossing og lasting av skip brer seg i store havner verden over, men foreløpig er havnearbeidere både raskere og mer fleksible.
ROTTERDAM: De store lyseblå kranene på APM-terminalen på Maasvlakte II strekker seg mot himmelen. Hver havneoperatør har sine egne farger på kranene, og håpet var nok lyseblått da terminalen åpnet i 2015. De største kranene er plassert ytterst på kaikanten. De løfter containere av og på skipene som ligger til kai, mens mindre kraner på baksiden flytter kontainere mellom kaia, mellomlagringen og lastebiler og tog som enten kommer med- eller drar videre med containerne.
Vi får bare se terminalen på avstand, og dekkende nok står vi på opplevelsessenteret Futureland rett på den andre siden av en liten bukt som skiller oss fra APM-terminalen. Denne terminalen skulle nemlig vise hvordan fremtiden ville bli på havnene, men verken Magasinet, ITF eller fagforeningene slipper inn på terminalen. Det gjør ikke mange havnearbeidere heller. På terminalen som åpnet for snart fem år siden, er 80 prosent av arbeidet automatisert. Kun 250 personer jobbet på terminalen da den startet opp.
Det forteller Niek Stam, leder i FNV Havens, havnearbeiderforbundet i Nederland. Han er fra Rotterdam, der Europas største havn ligger. Der har han sett at flere og flere av containerterminalene er blitt mer og mer automatisert, selv om ikke alle har gått så langt som APM-terminalen.
AUTOMATISERT OVERETABLERING
Det lyseblå håpet om en effektiv og innbringende terminal har imidlertid vist
Les opprinnelig artikkelVi får bare se terminalen på avstand, og dekkende nok står vi på opplevelsessenteret Futureland rett på den andre siden av en liten bukt som skiller oss fra APM-terminalen. Denne terminalen skulle nemlig vise hvordan fremtiden ville bli på havnene, men verken Magasinet, ITF eller fagforeningene slipper inn på terminalen. Det gjør ikke mange havnearbeidere heller. På terminalen som åpnet for snart fem år siden, er 80 prosent av arbeidet automatisert. Kun 250 personer jobbet på terminalen da den startet opp.
Det forteller Niek Stam, leder i FNV Havens, havnearbeiderforbundet i Nederland. Han er fra Rotterdam, der Europas største havn ligger. Der har han sett at flere og flere av containerterminalene er blitt mer og mer automatisert, selv om ikke alle har gått så langt som APM-terminalen.
AUTOMATISERT OVERETABLERING
Det lyseblå håpet om en effektiv og innbringende terminal har imidlertid vist