AddToAny

Vil ha kundene opp av sofaen

Vil ha kundene opp av sofaen
- Bare være et digitalt merke, har vi ingen tro på. Vi tror på den menneskelige kontakten, sier Norrøna-eier Jørgen Jørgensen.
Jørgen Jørgensen er omgitt av sterke farger. Knall oransje, lilla, blått, gult og rødt. I Norrønas showroom på Lysaker vises neste års kolleksjon av turklær fram.
Jørgen Jørgensen er fjerde generasjon eier og leder i Norrøna, og bærer samme navn som oldefaren som grunnla bedriften i 1929. Men den konkurransesituasjonen familiebedriften står midt oppe i nå, kunne oldefar Jørgensen neppe ha forestilt seg.
I gamle dager - før internettet ble en del av hverdagen vår - gikk kunden til sin lokale sportsbutikk for å få råd og veiledning til å kjøpe det rette produktet. Det gjør mange i dag også. Men i stedet for å handle i butikken, går de hjem og sjekker på nett om produktet finnes billigere et annet sted. Det betyr at de som satser på fagkompetanse, ikke nødvendigvis får betalt for det.
På nettet blir priskonkurransen veldig synlig, mener Jørgensen. Bransjen er preget av et sterkt prispress.
- Jeg ser at det blir tøffere, og det har mye med endringene i kjøpsvaner å gjøre, sier Jørgensen til LO-Aktuelt.

Gjør det meste selv
Norrøna både produserer og selger sine egne merkevarer. Jørgensens filosofi er å ha mest mulig av verdikjeden innomhus - fra utviklingen av nye produkter til salget i butikk. I Norrønas lokaler på Lysaker jobber designere og produktteknikere tett sammen. De designer, syr prototyper og tester nye produkter. Her holder kundesenteret til, og her foregår all markedsføring og programmering som bedriften har behov for.
- Det eneste vi ikke har insourcet er lønn, logistikk og det å sette selve sømmen på produktene, sier Jørgensen.
I dag sys tekstilene i Asia. Men også dette er noe Norrøna vurderer å hente hjem, røper J
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra LO-Aktuelt

Sliter du med å forstå hvordan sju kroner i timen blir 5,2 prosent i lønnsøkning? Her kommer et krasjkurs.
LO-Aktuelt 04.05.2024
IF Metall vil vinne kampen til slutt, men ikke ved at Tesla inngår tariffavtale, tror svensk kommentator.
LO-Aktuelt 04.05.2024
LO-Aktuelt 04.05.2024
Torbjørn Granseth har en tendens til å engasjere seg mye i enkelte saker. Det lærer han av.
LO-Aktuelt 04.05.2024
Bønder fra hele landet ropte «Ærlige tall!» utenfor Stortinget 18. april. Inne i stortingssalen skulle politikerne blant annet stemme over en plan for å heve inntektene til norske bønder.
LO-Aktuelt 04.05.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt