Lektor Christian Lomsdalen viser til at våre elever ikke trenger et alternativ til den temmelig eneveldige presentasjon av evolusjonsteorien som våre elever får servert. I dagens skole blir Darwins evolusjonsteori undervist helt overfladisk. Det våre elever vet svært lite om, er at det er svært lite igjen av Darwin i våre lærebøker. I redsel for å tape ansikt til folk som tenker annerledes, spres fortsatt bortviste myter som selv ikke Darwin ville kjent seg igjen i. Det som stort sett presenteres er 1930-versjonen av teorien under navnet «nydarwinisme». Her har BioCosmos.no en god sak å spre ut til publikum.
Nydarwinismen anno 1930
Charles Darwin døde i 1882. Lite visste Darwin hva som skulle skje det påfølgende året. I 1883 tok den tyske biologen August Weismann på seg oppgaven i å renske opp i ideene til Darwin. Weismann var fremdeles rystet over det som var presentert i «artenes opprinnelse». Ideologisk kunne han ikke godta at boken på tolv ulike steder aksepterte Lamarck sine ideer om «overføring av ervervede egenskaper».
Det stoppet ikke der. Ifølge Oxford Biologi-professor Denis Noble ble Darwins opprinnelige teori temmelig ødelagt av hans etterfølgere i det forrige århundret, og markedsført under navnet «nydarwinisme». Her ble det innført at tilfeldige mutasjoner, eller kopieringsfeil i DNAet, var tilstrekkelig for å forklare Darwins teori. Vi vet i dag at dette er en grov forenkling av virkeligheten begått av hans etterfølgere [1], og samtidig svært kontroversielt blant en stor gruppe av dagens fagpersoner [2]. Noble spør seg selv om Darwin ville kjent seg ig