Optikeren
20.12.2021
Heidi Refseth har sittet i NOFs styre de siste årene. Hun har to mastergrader og jobber i butikk på Lillehammer. Hun er glad i sin egen arbeidsplass og skryter av sin arbeidsgiver.
Hun får tid til å gjøre grundige synsundersøkelser, jobbe mye med barn, og hun føler ikke på salgspress. Men det mener hun mange andre gjør, og hun har dykket ned i svarene fra medlemsundersøkelsen som har kartlagt lønn og trivsel blant NOFs medlemmer. Hun kjenner seg igjen i mange av svarene.
Selv har hun erfaring fra forskjellige deler av bransjen. Både som optiker og butikksjef, men har også vært en tur innom klinikk for synskirurgi.
- Den jobben vi optikere gjør i førstelinja, har stor samfunnsnyttig verdi. Vi foreskriver synshjelpemidler. Og oppdager vi en tilstand eller øyesykdom, bestemmer vi om den skal følges hos oss, eller om den må til øyelege. Pasienter kan i prinsippet være hos oss helt til de trenger behandling hos en øyelege. Kunnskap, selvtillit, utstyr og anledning avgjør hvordan og hvor lenge en optiker håndterer en pasient.
HVA ER VIKTIGST?
- Dessverre har vi en kultur i bransjen der klinikken ikke har så stor verdi. Vi henger ved det gamle der butikken står høyere i kurs enn klinikken. Arbeidsgiveren får heller ikke målt verdien
Gå til medietSelv har hun erfaring fra forskjellige deler av bransjen. Både som optiker og butikksjef, men har også vært en tur innom klinikk for synskirurgi.
- Den jobben vi optikere gjør i førstelinja, har stor samfunnsnyttig verdi. Vi foreskriver synshjelpemidler. Og oppdager vi en tilstand eller øyesykdom, bestemmer vi om den skal følges hos oss, eller om den må til øyelege. Pasienter kan i prinsippet være hos oss helt til de trenger behandling hos en øyelege. Kunnskap, selvtillit, utstyr og anledning avgjør hvordan og hvor lenge en optiker håndterer en pasient.
HVA ER VIKTIGST?
- Dessverre har vi en kultur i bransjen der klinikken ikke har så stor verdi. Vi henger ved det gamle der butikken står høyere i kurs enn klinikken. Arbeidsgiveren får heller ikke målt verdien