Bondebladet
26.01.2017
Debatten rundt ulvevedtaket viser tydelig at det er behov for en dypere natur- og dyreetisk debatt i Norge.
For mens det argumenteres med at ulvene kan skytes fordi de ikke har noen «nytteverdi» eller fordi noen taper penger fordi de finnes, kommer det tydelig fram at ulvedebatten handler om mye mer enn ulvene: Den handler om hvorvidt mennesker har rett til å behandle resten av naturen akkurat slik det passer oss for øyeblikket, og om næringsinteresser alltid skal trumfe miljø- og dyrevern.
Gå til medietUlven har «ingen verdi» for oss, påstås det. Det som ofte glemmes er at ulvene har en verdi i seg selv - en egenverdi, som er nedfelt i Dyrevelferdsloven. Hvert liv er


































































































