Arkitektnytt
19.11.2021
I Hurdalsplattformen kom det ingen lovnader om et nytt arkitekturdepartement. Likevel lever håpet om en egen arkitekturminister. Hva går egentlig den drømmen ut på?
Fiskerne har det, bøndene også. Det samme har oljebransjen. Men hva med et kongelig norsk arkitekturdepartement? Drømmen om en egen minister for arkitektur og annet byggeri finnes, men da en ny regjering sto klar i finstasen på Slottsplassen 14. oktober, var det ingen statsråd med tittel som indikerte at byggebransjen var hennes ansvar.
I bransjens eget forslag til en felles arkitekturpolitisk plattform, lansert i 2020, er ett av hovedmålene en egen stortingskomité for «våre bygde omgivelser». I forlengelsen av dette målet lever også drømmen om en egen arkitekturminister, forteller Egil Skavang, administrerende direktør i Arkitektbedriftene. Han uttalte til Arkitektnytt, etter lanseringen av Støre-regjeringens plattform, at man burde skjele til Danmark, hvor de har en egen kommunal- og boligminister. «Noe tilsvarende bør være ambisjonen også i Norge», sa han.
KOMMUNAL- OG BYGNINGSMINISTER
For Skavang er tanken om et eget departement for byggenæringen en naturlig forlengelse av at næringen er Fastlands-Norges største. I tillegg har den ansvar for det grønne skiftet i hele landet.
- Næringen er ansvarlig for bygninger, infrastruktur og alle naturinngrep, og er et verktøy for å styre samfunnsutviklingen. Arkitekter, rådgivere og entreprenører kan utvikle fremtidens beste løsninger, men skal det skje raskt og gjennomgripende, må det skje gjennom koordinert forsknings- og utviklingsarbeid. Dette skjer best med øremerkede midler gjennom Forskningsrådet. Dette forutsetter en bestilling fra et departement, sier Skavang.
Han peker på at andre store næringer, som energi, landbruk og fiskeri, for lengst har dette - og at Forskningsrådet står klar for et tilsvarende samarbeid med byggenæringen. Hva et nytt departement burde hete, er han riktignok ikke så sikker på, det er også et spørsmål om samferdsel- og infrastrukturbiten av byggenæringen bør være med eller ikke.
- Jeg tror det kan være et vanskelig ekteskap, men byggenæringen inneholder alt dette. Arkitektur har tidligere ligget til «Kultur
Gå til medietI bransjens eget forslag til en felles arkitekturpolitisk plattform, lansert i 2020, er ett av hovedmålene en egen stortingskomité for «våre bygde omgivelser». I forlengelsen av dette målet lever også drømmen om en egen arkitekturminister, forteller Egil Skavang, administrerende direktør i Arkitektbedriftene. Han uttalte til Arkitektnytt, etter lanseringen av Støre-regjeringens plattform, at man burde skjele til Danmark, hvor de har en egen kommunal- og boligminister. «Noe tilsvarende bør være ambisjonen også i Norge», sa han.
KOMMUNAL- OG BYGNINGSMINISTER
For Skavang er tanken om et eget departement for byggenæringen en naturlig forlengelse av at næringen er Fastlands-Norges største. I tillegg har den ansvar for det grønne skiftet i hele landet.
- Næringen er ansvarlig for bygninger, infrastruktur og alle naturinngrep, og er et verktøy for å styre samfunnsutviklingen. Arkitekter, rådgivere og entreprenører kan utvikle fremtidens beste løsninger, men skal det skje raskt og gjennomgripende, må det skje gjennom koordinert forsknings- og utviklingsarbeid. Dette skjer best med øremerkede midler gjennom Forskningsrådet. Dette forutsetter en bestilling fra et departement, sier Skavang.
Han peker på at andre store næringer, som energi, landbruk og fiskeri, for lengst har dette - og at Forskningsrådet står klar for et tilsvarende samarbeid med byggenæringen. Hva et nytt departement burde hete, er han riktignok ikke så sikker på, det er også et spørsmål om samferdsel- og infrastrukturbiten av byggenæringen bør være med eller ikke.
- Jeg tror det kan være et vanskelig ekteskap, men byggenæringen inneholder alt dette. Arkitektur har tidligere ligget til «Kultur


































































































