AddToAny

Velger selv med selfie

Det stereotype forsterkes i selfie-kulturen. Samtidig tar jenter selv regien over hvordan de vil fremstå i sosiale medier, mener Lin Prøitz. Fotokunst: E-boka Selvbilde inneholder også 22 fotografier tatt av Kristoffer Eliassen.
Eliassens fotokunstneriske prosjekt utforsker forholdet mellom mennesker og teknologi generelt, og smarttelefonen som en forlengelse av vår egen kropp spesielt. Foto: Kristoffer Eliassen

- En selfie er en fremstilling tatt med en smarttelefon og delt i et sosialt nettsamfunn. En ny kollektiv hendelse, som setter både eksperimentering, lekenhet, forhandlinger og motstand i spill, sier Lin Prøitz.

Prøitz er kjønns- og mediaforsker, og har nylig kommet ut med e-boka Selvbilde i samarbeid med fotograf Kristoffer Eliassen. I boka beskriver hun hva en selfie er, hva den er et uttrykk for og hvordan den inngår i hverdagslivet vårt. Hovedsakelig med utgangpunkt i feministisk medieforskning og skeive feministiske teorier.

Kvinner rammes hardere av kritikken mot ny teknologi enn menn, mener Lin Prøitz. Selfie: Lin Prøitz

- Jeg er opptatt av hvordan digital teknologi påvirker vår forståelse av intimitet, kjønn og seksualitet, og hvordan dette kommer til uttrykk offentlig, for eksempel gjennom selfien, forteller hun.

- Det som skiller selfien fra et hvilket som helst selvportrett tatt med mobil eller kamera, er at den er delt på sosiale medier.

Historisk sammenheng

Prøitz har forsket på selvfremstillinger i digitale medier siden tidlig på 2000-tallet.Hun har fulgt utviklingen fra mobiltelefon med innbygget kamera til den første Iphonen kom til Norge sommeren 2008.

- Selvportrettet tatt på telefon på tidlig 2000-tall og delt via MMS, fikk ikke på langt nær samme utbredelse, forteller hun.

- I tillegg til at mange opplevde det som flaut, var det rådyrt å sende bildemeldinger. I dag er fenomenet svært utbredt, på tvers av både alder og kjønn.

I boka trekker Prøitz linjer mellom dagens selfiepraksis og kunstneriske tradisjoner innenfor maleri og fotografi. Hun viser til at selfien, på samme måte som fotokunsten, er velegnet til å forstå og nærme seg hverdagslivet. Og at selvportrettet innenfor malerkunsten også handlet om å dokumentere levd liv. Hun peker på at menneskets trang til selvfremstilling har røtter helt tilbake i steinalderen.

Selfie-fenomenet er utbredt både i høy- og lavkulturen.

- Selv om individet ikke var viktig på samme måte som i dag, er også hulemalerier et uttrykk for selvfremstilling, i likhet med maleriet og fotografiet, sier Pr�

Les mer

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt