HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
18.09.2020
- Det har vært en fin sommer for de fleste av våre medlemmer. Sommeren var preget av veldig bra belegg med norske gjester, som har brukt relativt mye penger på mat, drikke, opplevelser og aktiviteter.
Vår type hoteller har jo et tilbud som i utgangspunktet er mer enn kun et hotellrom, det gjør at mange gjester har lagt igjen en god del penger i og rundt hotellene. Noen av medlemsbedriftene har hatt en økning i F&B på nærmere 50 prosent. Guidede turer og lignende har også solgt bra. Vi satte igang med produktutvikling etter at coronaen slo til, et av de mest populære er sidersafari i Hardanger. Dette er et samarbeid med The Fjords og består av fjordcruise, overnatting på to av våre hoteller, Hotel Ullensvang og Utne Hotel, pluss sidersmaking på gårder. Over 7000 gjester har deltatt på dette opplegget i sommer, så det har vært en stor suksess.
De norske gjestene har også bodd flere døgn på hver destinasjon enn det de utenlandske vanligvis gjør. Mange utlendinger bor ofte ett døgn, maksimalt to før de reiser videre, mange nordmenn bor på samme sted opptil en uke. Gjestene i sommer har bodd i gjennomsnitt ett døgn lengre enn i fjor.
Vestlandet, Sørlandet og Nord-Norge gjorde det spesielt bra i juli. Men for eksempel Britannia Hotel i Midt-Norge, gjorde det også meget bra.
Noe annet positivt som skjedde i sommer var at andelen direktebookinger på våre nettsider økte sterkt. Det har nok noe å gjøre med at merkevaren
Gå til medietDe norske gjestene har også bodd flere døgn på hver destinasjon enn det de utenlandske vanligvis gjør. Mange utlendinger bor ofte ett døgn, maksimalt to før de reiser videre, mange nordmenn bor på samme sted opptil en uke. Gjestene i sommer har bodd i gjennomsnitt ett døgn lengre enn i fjor.
Vestlandet, Sørlandet og Nord-Norge gjorde det spesielt bra i juli. Men for eksempel Britannia Hotel i Midt-Norge, gjorde det også meget bra.
Noe annet positivt som skjedde i sommer var at andelen direktebookinger på våre nettsider økte sterkt. Det har nok noe å gjøre med at merkevaren


































































































