I skolen
07.03.2020
Lina Krogstad gikk nylig av med pensjon fra sin jobb som lektor ved Charlottenlund videregående skole i Trondheim. Her deler hun sine betraktninger etter 43 år med variert arbeid i skole, helse- og sosialsektor.
Jeg var heldig som fikk vokse opp med trygge forhold i Orkanger, og foreldre som ikke tillot slendrian. De var selv svært opptatt av utviklingen i samfunnet, og jeg fikk det inn så å si med morsmelken at dette var noe av det viktigste i livet. Videre ble jeg sterkt påvirket og motivert til å ta utdannelse - noe jeg er svært takknemlig for.
Første skoledag i 1959
Året 1959 startet jeg på folkeskolen med blekk, penn, trekkpapir, viskelær og ei skrivebok. Fru Jakobsen var min lærer i sju år. Hun var tryggheten selv, nær og omsorgsfull hele tiden, med klare krav til flid, orden og prestasjon, noe som var særdeles sammenfallende med hvordan jeg hadde det hjemme hos mine foreldre. Kanskje var det allerede her at frøet til lærergjerningen ble sådd.
Nå, når min yrkeskarriere avsluttes i 2019 - er det digitalisering på alle fronter, og sosiale medier som er fremst i pannebrasken for dagens elever.
Foreldregenerasjonen er også totalt forandret, og denne forandringen skjer og har skjedd i rasende og økende fart.
Dette skaper totalt nye forandringer for oss som jobber med og i læreryrket. Vi møter utfordringer i dag som krever enormt mye av både elever, lærere og skolens ledelse. Alle oppgaver blir lagt ut på digitale plattformer, og all faglig tilbakemelding skal legges der. Det er et hav imellom disse pedagogiske metodene.
Tok hovedfag i yrkesdidaktikk
Å bli senior er spesielt, og jeg har ikke helt klart å ta det innover meg ennå at jeg nå avslutter en lang yrkeskarriere på 43 år i skolen. Min lange og allsidige tekstilfaglige utdanning toppet jeg med et hovedfag i yrkesdidaktikk (fra
Les opprinnelig artikkelFørste skoledag i 1959
Året 1959 startet jeg på folkeskolen med blekk, penn, trekkpapir, viskelær og ei skrivebok. Fru Jakobsen var min lærer i sju år. Hun var tryggheten selv, nær og omsorgsfull hele tiden, med klare krav til flid, orden og prestasjon, noe som var særdeles sammenfallende med hvordan jeg hadde det hjemme hos mine foreldre. Kanskje var det allerede her at frøet til lærergjerningen ble sådd.
Nå, når min yrkeskarriere avsluttes i 2019 - er det digitalisering på alle fronter, og sosiale medier som er fremst i pannebrasken for dagens elever.
Foreldregenerasjonen er også totalt forandret, og denne forandringen skjer og har skjedd i rasende og økende fart.
Dette skaper totalt nye forandringer for oss som jobber med og i læreryrket. Vi møter utfordringer i dag som krever enormt mye av både elever, lærere og skolens ledelse. Alle oppgaver blir lagt ut på digitale plattformer, og all faglig tilbakemelding skal legges der. Det er et hav imellom disse pedagogiske metodene.
Tok hovedfag i yrkesdidaktikk
Å bli senior er spesielt, og jeg har ikke helt klart å ta det innover meg ennå at jeg nå avslutter en lang yrkeskarriere på 43 år i skolen. Min lange og allsidige tekstilfaglige utdanning toppet jeg med et hovedfag i yrkesdidaktikk (fra