Magma
04.12.2018
På 20 år har Q-Meieriene vokst fra å være en mygg i et monopolmarked til å nærme seg målet om 30 prosent markedsandel i det norske melkemarkedet. Oppskriften for å lykkes som David mot Goliat har vært å slippe forbrukerne inn i innovasjonsavdelingen, tror administrerende direktør Bent Myrdahl.
... I tillegg til å hente innovasjonsideer fra sin kunder gir ham dem også gjerne en vennlig dult for å få dem til å kaste mindre mat. I 1996 FALT det norske melkemonopolet. Sakte, men sikkert skjedde det bevegelser som førte til at Norske Meierier fikk konkurranse og måtte finne seg i at andre aktører konkurrerte både om råvarene og i kjølediskene. Q-Meierienes historie starter nettopp her. I 1998 ble Gausdalsmeieriet etablert. Omtrent samtidig ble også selskapet Alvdalsmeieriet startet. Gausdalsmeieriet skulle bli en viktig grunnstein for Q-Meieriene, som ble etablert av Kavlifondet i år 2000. Alvdalsmeieriet gikk videre til å bli Synnøve Finden.
I dag er begge selskapene konkurrenter til den tidligere monopolisten, som i dag har navnet Tine. Men det har kostet - både på investeringssiden og gjennom hardt arbeid.
- Da vi startet, så vi for oss en markedsandel på 20 prosent allerede i 2003. Det målet nådde vi ikke før i 2014. I dag har vi en markedsandel på melk på 22 prosent, og 23 prosent på rømme. Nå er målet en samlet markedsandel på 30 prosent, og det nærmer vi oss år for år, sier Myrdahl.
61-åringen har vært administrerende direktør i Q-Meieriene siden selskapets spede barndom i år 2000. Han er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har lang fartstid fra næringsmiddelbransjen.
TILFELDIG SATSING TRAFF EN PROTEINBØLGE
I dag har Q-Meieriene distribusjon i alle de store matvarekjedene, 14 000 kuer på leveransesiden og nesten 1,8 millioner kunder.
- Det har vært en lang vei å gå. Det er krevende å skulle ta opp kampen mot et monopol, og Tine er en sterk konkurrent. De første årene var vi i stor grad produksjonsdrevet, men hovedforklaringen på den veksten vi har hatt, er uten tvil vårt fokus på inn
Gå til medietI dag er begge selskapene konkurrenter til den tidligere monopolisten, som i dag har navnet Tine. Men det har kostet - både på investeringssiden og gjennom hardt arbeid.
- Da vi startet, så vi for oss en markedsandel på 20 prosent allerede i 2003. Det målet nådde vi ikke før i 2014. I dag har vi en markedsandel på melk på 22 prosent, og 23 prosent på rømme. Nå er målet en samlet markedsandel på 30 prosent, og det nærmer vi oss år for år, sier Myrdahl.
61-åringen har vært administrerende direktør i Q-Meieriene siden selskapets spede barndom i år 2000. Han er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI og har lang fartstid fra næringsmiddelbransjen.
TILFELDIG SATSING TRAFF EN PROTEINBØLGE
I dag har Q-Meieriene distribusjon i alle de store matvarekjedene, 14 000 kuer på leveransesiden og nesten 1,8 millioner kunder.
- Det har vært en lang vei å gå. Det er krevende å skulle ta opp kampen mot et monopol, og Tine er en sterk konkurrent. De første årene var vi i stor grad produksjonsdrevet, men hovedforklaringen på den veksten vi har hatt, er uten tvil vårt fokus på inn