
frilansjournalist En artikkel fra Østlandsforskning
Ungdom er like forskjellige som andre folk. Det må de som driver kulturarbeid for ungdom, ta innover seg, ifølge en studie som har gått kulturtilbudet til drammensungdommen etter i sømmene.
Å etablere selve kulturtilbudet er dessuten bare halve jobben. Skal du nå bredt ut, må du også ta deg tid til å drive aktiv rekruttering, bygge relasjoner og skape trygghet og tillit, skal vi tro forsker Ole Marius Hylland ved Telemarksforsking. Han har ledet det treårige forskningsprosjektet.
Han har sett på hvilke kulturtilbud ungdom i Drammen benytter seg av, hva som fremmer og hemmer deltakelse i kulturaktivitetene og hvordan kommunen kan legge til rette for å nå bredt ut med tilbudene sine.
Kino er pop - opera ikke helt topp
Studien er blant annet basert på en spørreundersøkelse som skal kartlegge hvilke kulturaktiviteter niendeklassingene i Drammen deltar i.
Ikke overraskende er det kino som er suverent mest populært. 90 prosent oppgir at de har vært på kino i løpet av de siste tolv månedene. Deretter følger idrettsarrangement (58 prosent), bibliotek (55 prosent) og tro- og livssynsmøte (54 prosent). At det siste tallet er så høyt, skyldes trolig at det er mange konfirmanter blant niendeklassingene.
På bunn finner vi - kanskje heller ikke overraskende - opera (7 prosent) etterfulgt av ballett/danseforestilling (19 prosent) og kunstutstilling (19 prosent).
- Mønsteret er mye det samme som vi ser i den nasjonale kulturstatistikken til Statistisk sentralbyrå. Unntaket er at drammensungdommen går