Automatisering
13.12.2016
Destruktiv testing, pikking eller kjerneboring, er de mest effektive testmetodene i dag når en betongkonstruksjon skal kontrolleres. Nå har Hamarbedriften Elop patentert en unik rullende ultralydscanner. Det kan gi ingeniørene helt nye verktøy for kontroll av betongbruer og dammer for vannkraft.
Det er anslagsvis 2 500 000 betongbruer i verden i dag. Halvannen million av disse er eldre enn 25 år, og 500 000 skal ha alvorlige feil og mangler.
I Norge står det bedre til, databasen Brutus til Vegdirektoratet viser at det er 12 940 betongbruer i Norge på riks- og fylkesveger, i tillegg kommer bruer på kommunale veger. Disse skal gjennom hovedkontroll hvert femte år. Statens Vegvesen kontrollerer i snitt 5000 bruer hvert år, Vegvesenet har registrert til sammen 130 271 skader på betongbruene landet rundt, se faktaboks om skader.
Unøyaktig og tidkrevende
Kontrollen er tidkrevende, og til dels unøyaktig. Skjulte feil er ikke lette å oppdage. Det har gründer Terje Melandsø tenkt å gjøre noe med. Den 75 år gamle ingeniøren, med bakgrunn fra radarteknologi i Forsvaret, har utviklet et unikt og patentert et konsept for bruk av ultralyd.
Dagens systemer er, ifølge Melandsø, tungvinte å bruke fordi de kun måler et felt på 3x3 cm. Det gjør det tidkrevende å kontrollere en stor bru, i praksis blir det heller gjort destruktive tester. I stedet har Elop, selskapet til Melandsø, utviklet et system med ultralyd-transducere der to ruller er festet i en liten ramme. I den ene rullen er det montert åtte sendere, i den andre rullen er det montert åtte mottakere.
Ultralyden som sendes fra hver av de åtte senderne blir motatt av alle åtte mottakerne. Dermed får man, allerede uten at enheten har flyttet seg 64 målepunkter.
Konseptet er kalt COBRI, concrete bridge Inspection, og har vakt interesse langt ut over gründerens egne rekker. I tillegg til midler fra Norges Forskningsråd er Elop nå tildelt 12 millioner kroner fra EU for å utvikle ultralyscanneren. EU-midlene er gitt gjennom programmet Horizon 2020.
Gå til medietI Norge står det bedre til, databasen Brutus til Vegdirektoratet viser at det er 12 940 betongbruer i Norge på riks- og fylkesveger, i tillegg kommer bruer på kommunale veger. Disse skal gjennom hovedkontroll hvert femte år. Statens Vegvesen kontrollerer i snitt 5000 bruer hvert år, Vegvesenet har registrert til sammen 130 271 skader på betongbruene landet rundt, se faktaboks om skader.
Unøyaktig og tidkrevende
Kontrollen er tidkrevende, og til dels unøyaktig. Skjulte feil er ikke lette å oppdage. Det har gründer Terje Melandsø tenkt å gjøre noe med. Den 75 år gamle ingeniøren, med bakgrunn fra radarteknologi i Forsvaret, har utviklet et unikt og patentert et konsept for bruk av ultralyd.
Dagens systemer er, ifølge Melandsø, tungvinte å bruke fordi de kun måler et felt på 3x3 cm. Det gjør det tidkrevende å kontrollere en stor bru, i praksis blir det heller gjort destruktive tester. I stedet har Elop, selskapet til Melandsø, utviklet et system med ultralyd-transducere der to ruller er festet i en liten ramme. I den ene rullen er det montert åtte sendere, i den andre rullen er det montert åtte mottakere.
Ultralyden som sendes fra hver av de åtte senderne blir motatt av alle åtte mottakerne. Dermed får man, allerede uten at enheten har flyttet seg 64 målepunkter.
Konseptet er kalt COBRI, concrete bridge Inspection, og har vakt interesse langt ut over gründerens egne rekker. I tillegg til midler fra Norges Forskningsråd er Elop nå tildelt 12 millioner kroner fra EU for å utvikle ultralyscanneren. EU-midlene er gitt gjennom programmet Horizon 2020.