Første steg
26.05.2023
Når barn får leke uten voksnes innblanding, kan de teste og eksperimentere med språk og handlinger. Det bidrar til å skape lekekulturer i barnehagene, viser dansk forskning.
1. Hva har du skrevet doktorgrad om?
- Oppgaven min handler først og fremst om leken. Jeg er spesielt opptatt av barns selvorganiserte, sosiale lek og barns samspill med hverandre: det som kalles barne- og lekekulturer. Ved å undersøke leken fra barnas perspektiv antar jeg at leken har verdi for barns utvikling og trivsel, fordi dette er deres måte å tilegne seg verden på. Jeg fulgte barna i lekemiljøet gjennom ti måneder i en kommunal barnehage. Det har gitt meg innblikk i det jeg kaller langlek og uovervåket lek.
2. Hva har du funnet ut? - Jeg har funnet ut at tid, rom og medbestemmelse er viktig for å skape og utvikle lekekultur i barnehagen. Uavbrutt leketid er avgjørende. Hverdagsrutin
Gå til mediet- Oppgaven min handler først og fremst om leken. Jeg er spesielt opptatt av barns selvorganiserte, sosiale lek og barns samspill med hverandre: det som kalles barne- og lekekulturer. Ved å undersøke leken fra barnas perspektiv antar jeg at leken har verdi for barns utvikling og trivsel, fordi dette er deres måte å tilegne seg verden på. Jeg fulgte barna i lekemiljøet gjennom ti måneder i en kommunal barnehage. Det har gitt meg innblikk i det jeg kaller langlek og uovervåket lek.
2. Hva har du funnet ut? - Jeg har funnet ut at tid, rom og medbestemmelse er viktig for å skape og utvikle lekekultur i barnehagen. Uavbrutt leketid er avgjørende. Hverdagsrutin