AddToAny

Turbo-tysker med stilleavdeling

Turbo-tysker med stilleavdeling
Opel Vivaro er noe så sjeldent som en lavmælt tysker. Selv med full tank, kraftig biturbo innabords, samt en turtallsfiksert bladfyk bak rattet, er støynivået i kupeen befriende fraværende.
Og det er sannelig godt gjort. Å kjøre rundt med et tomt lasterom på 6 m3, pleier å være resonanstriggende så det holder. Men her har tydeligvis Opel-ingeniørene gjort hjemmeleksa si, og fabrikkarbeiderne i Luton fulgt monteringsanvisningen til punkt og prikke. Personbilfølelsen kom faktisk snikende, etter få hundre meter.



BEKVEMT

Du sitter både bekvemt og høyt. Rattet er selvsagt justerbart og har i tillegg fjernkontroll til «infotainmentsystemet». Setene kan justeres seks veier med armlene og korsryggstøtte. Du skal med andre ord være ganske uproporsjonert for ikke å sitte som en konge, eventuelt kansler.



TVILLINGSJEL

Opel Vivaro er til forveksling kliss lik «tvillingsjelen» Renault Trafic. Bare små frontpartidetaljer skiller de to populære nyttekjøretøyene. Mens Trafic produseres i Sandouville i Frankrike, blir Vivaro laget i Luton i England. Vår testbil, Opel Vivaro Mester Premium L2H1 1,6 CDi (hvorfor gjøre det enkelt? ) regnes som andre gene
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt