AddToAny

Trude Nilsen vil påvirke Akademikerne

Trude Nilsen vil påvirke Akademikerne
Retningen for Trude Nilsens karriere var ikke gitt på forhånd. Men god forretningsforståelse, sterkt engasjement og motet til å ta mulighetene som har bydd seg, har brakt henne til topps i Tromsøs næringsliv, til Econas hovedstyre og nå også til styreplass hos Akademikerne.
Mange av mine valg er styrt av tilfeldigheter som har trigget noe i meg. Jeg må kjenne at jeg blir engasjert, sier Trude.
Terskelen er lav for å få tromsøværingen engasjert. Og når hun blir engasjert, sier hun tydelig fra. Ingen skal lure på hvor man har Trude Nilsen.
- Jeg mener jeg har en plikt til både å si fra og stille opp hvis noen mener jeg har noe å komme med. Da jeg ble spurt om å sitte i styret til Akademikerne, mente noen jeg hadde noe å komme med. Da stiller jeg opp.
Engasjementet har vært der siden barneskolen. - Når to i klassen begynte å slåss, gikk jeg mellom og holdt dem fra hverandre, jeg var ganske stor og sterk på den tiden. Det ligger i meg. Hadde jeg møtt statsministeren i morgen, hadde jeg ikke vært redd for å si fra om saker jeg brenner for. Jeg er ikke redd for autoriteter, men behandler alle med den respekten de fortjener, sier Trude.

INGEN TALLKNUSER
Veien til å bli siviløkonom var ikke godt planlagt.
- Jeg skulle egentlig bli fiskerikandidat. Men jeg var litt lei av å være hjemme i Tromsø, ville flytte på meg.
Jeg fikk kjæreste og flyttet til Oslo. Økonomi får jeg alltid bruk for, tenkte jeg. Og har ikke angret siden. Jeg er ingen tallknuser-økonom, men heller en som tenker på utvikling, en som liker å se det store bildet. Da jeg valgte entreprenørskap og innovasjon, følte jeg at jeg var på rett hylle. Litt tilfeldig inngang, men veldig lykkelig utgang.
- Hva har du lært i utdanningen som er mest nyttig?
- Det viktigste for meg er at du får lært om så mye. M
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt