LO-Aktuelt
28.09.2016
Skolenes landsforbund vil ha en fleksibel norm for klassestørrelse på skolenivå. Når normen gjelder på kommunenivå, fører det til at mange elever som går i uforsvarlig store klasser, ikke får hjelp, skriver Geir Allan Stava.
Den senere tids avsløringer av førsteklasser med opp mot 30 elever på én lærer, har ført til at debatten omkring klassestørrelse har blusset opp igjen. Bortsett fra hos regjeringspartiene og Venstre synes det å være enighet om at hvor mange elever en lærer har ansvar for, spiller en viktig rolle for muligheten til å gi tilpasset undervisning.
Siden regjeringen klynger seg til myten om at «størrelse ikke betyr noe», ønsker de følgelig heller ikke å innføre noen norm for klassestørrelse/lærertetthet. De andre partiene støtter i varierende grad en norm.
Skolenes landsforbund støtter selvsagt en norm for klassestørrelse/lærertetthet. Siden normen vi hadde forsvant i 2003 har utviklingen vært større og større klasser. Klassestørrelse blir ikke alltid
Les opprinnelig artikkelSiden regjeringen klynger seg til myten om at «størrelse ikke betyr noe», ønsker de følgelig heller ikke å innføre noen norm for klassestørrelse/lærertetthet. De andre partiene støtter i varierende grad en norm.
Skolenes landsforbund støtter selvsagt en norm for klassestørrelse/lærertetthet. Siden normen vi hadde forsvant i 2003 har utviklingen vært større og større klasser. Klassestørrelse blir ikke alltid