Dagligvarehandelen
15.10.2019
- Jeg er overrasket over at fokuset på helse er større enn bærekraft. Hjemme har jo bærekraft vært mantraet i hele år, sier Camilla Røsjø i Nofima.
- Jeg så egentlig få som brukte bærekraft i markedsføringen, men jeg så mye helse og feel good, fortsetter divisjonsdirektøren ved matforskningsinstituttet Nofima. Hun noterte seg også hvor mange av nyhetene som var kjøtterstattere og/eller merket med at de var plantebaserte.
Plantebasert på toppen
- Det er tydelig at plantebasert er «greia». Kjøtterstattere var veldig fremhevet, nesten alle Topp 10-produktene på innovasjonstorget tilhørte den kategorien, sier Camilla Røsjø.
- Vi så ogå mer proteinrik mat og produkter med mye fiber. I tillegg var det mye «fri for», men dette var ikke like fremhevet i år som det har vært tidligere, legger forskningssjef Kristin Hollung til.
Nofima-toppene var på messen sammen med flere kollegaer og en delegasjon
Gå til medietPlantebasert på toppen
- Det er tydelig at plantebasert er «greia». Kjøtterstattere var veldig fremhevet, nesten alle Topp 10-produktene på innovasjonstorget tilhørte den kategorien, sier Camilla Røsjø.
- Vi så ogå mer proteinrik mat og produkter med mye fiber. I tillegg var det mye «fri for», men dette var ikke like fremhevet i år som det har vært tidligere, legger forskningssjef Kristin Hollung til.
Nofima-toppene var på messen sammen med flere kollegaer og en delegasjon