På seinvinteren i 2016 begynte det å svirre et bilde på diverse nettforum av en John Deere, med benevnelsen 6250R. Ryktene gikk om en John Deere-traktor på 300 hestekrefter, men på under ti tonn. Lanseringa kom først i slutten av november samme året, og det skulle gå nesten et halvt år før vi så stortraktoren på norsk jord. Ett snaut år etter lanseringa er sirkelen sluttet, med at Traktor-redaksjonen prøvekjører lillebroren i stortraktor-segmentet, ved tunge transportoppdrag og jordarbeiding på norsk jord.
Da vi planla prøvekjøringa med Felles-kjøpet, var det storebror 6250R som var mest aktuell å prøvekjøre, men etter at den eneste traktoren på norsk jord hadde blitt utsatt for en skade på en transportetappe mellom Vest- og Østlandet, ble 6250R byttet ut med en 6230R. I utgangspunktet er disse traktorene like, med samme girkasse og motor, men med litt ulik motoreffekt. Produktsjef for John Deere-traktorer, Tore Glærum, tror 230-hestersutgaven ikke kommer til å bli noen store slager.
- Kjenner jeg det norske markedet rett, kommer nok de fleste til å velge den største modellen, 6250R, smiler produktsjefen.
Snerten 280-hesterDe største traktorene i 6R-serien (230 og 250) leveres utelukkende med trinnløs transmisjon, og har både blitt forsterket og videreutviklet for å tåle den økte effekten. En etterlengtet funksjon for mange brukere, er at traktoren nå står rolig når man slipper kjørepedalen, selv med tunge lass. Dette viste seg å være en fin egenskap da vi kjørte gjennom Oslos gater siste søndagen i fellesferien, med en lang ekvipasje. Oppdraget var maskinflytting med en treakslet maskintralle. Med en tillatt totalvekt på 15 000 kilo og 280 hestekrefter skulle ikke en 12-tonns gravemaskin være noe problem. Selv om traktoren benevnes med at den har 230 hest