- Dette kunstverket gir ikke et konkret svar eller løsning på utfordringene på Økern. Det er ikke en re-aksjon eller illustrasjon, noe som ville vært banalt. Økern har lenge vært preget av lav tillit og fremstått som et kulturelt synkehull. Det tror jeg forandrer seg nå.
Kunstverket insisterer på å løfte blikket, til å tenke nytt, til å inkludere - ikke ekskludere, mener Ramberg.
Samfunnets mest grunnleggende verdi er blitt «the writing on the wall». Tillit må bygges fra bunn og opp. Byer må bygges på samme måte, sier kunstneren til Arkitektnytt på telefon fra Berlin.
En påminnelse
I første utkast til nye Økern-planer skulle blokka rives. I neste runde skulle den stå. Det siste året har Ramberg holdt til i bygget etter at han i 2021 vant konkurransen «Økern!», arrangert og finansiert av Kulturetaten Oslo kommune og Koro.
Det var egentlig ikke et krav om å skape et kunstverk da Ramberg vant konkurransen. Han skulle heller være det han kaller «kreativ analytiker, medspiller og dialogisk bidragsyter» på et tidlig stadium.
I den perioden skapte han blant annet møteplassen «Wunderbar» over Økern T-banestasjonen hvor han tok imot fagfolk innen byutvikling og kulturliv.
- Resultatet av alle samtalene har blitt en analyse og ti kunstneriske ideer til hvordan man kan bygge en bedre by. Etter en lang og spennende prosess fikk jeg likevel lyst til å gi Økern en manifestering av mitt engasjement i form av et kunstverk. Jeg skapte et landemerke som setter en agenda. «TILLIT» er en påminnelse om at byen er til for menneskene - ikke omvendt, forklarer Ramberg.
Fra tvil til tillit
Kunstneren ble for nesten 20 år siden verdenskjent for et annet ord i en annen by. Etter en åtte års lang prosess fikk han den tyske forbundsrepublikkens tillatelse til å overta hele den gamle østtyske parlamentsbygningen Palast der Republikk i Berlin - og forvandle det til et kunstverk. Han installerte ordet ZWEIFEL (Tvil) som neonbokstaver på 45 x 7 meter på taket og omdøpte samtidig hele bygget til Palast des Zweifels (Tvilens palass).
- Det ble et diskursivt monument over de


































































































