AddToAny

Til siste bolt Transmisjonen forteller mye om traktorens liv

Til siste bolt Transmisjonen forteller mye om traktorens liv
I vår serie «Til siste bolt» har vi demontert en traktor for å se hvor stor slitasjen er etter 3 500 timer. Denne gangen gjør vi et dypdykk i transmisjonen.

Sammen med spesialister fra leverandører av motor, transmisjon og bakstuss titter vi nærmere på den eventuelle slitasjen som kan måles på de enkelte komponenter i en Claas Axion 920 Cmatic etter 3 500 timer. Traktoren har blant annet arbeidet i steinbrudd på tyske og franske maskinstasjoner, med hard jordarbeid­ing samt møkkakjøring.

Vi har nå kommet til transmisjonen, som i Claas Axion 900-serien er trinnløs og levert fra ZF. Moderne, trinnløse transmisjoner kritiseres ofte for ikke å ha en særlig lang levetid. Teknikken er mer komplisert enn teknikken med powershift-transmisjonene, men den trinnløse vil alltid vinne når det gjelder komfort. Er det mye blandet kjøring med transport og arbeid på jordet, vil den trinnløse transmisjonen alltid være den mest økonomiske, men hvis traktoren kanskje kjører hele dagen og utfører tung jordarbeiding, vil drivstofforbruket muligens være bedre med powershift-transmisjon.

Oppnå lang levetid

Transmisjonen i Claas Axion 900-serien er en Eccom 3.0 fra ZF, og ifølge den sydtyske komponentprodusenten skal den uten problemer kunne kjøre i 10 000 timer.

- Naturligvis varierer transmisjonenes forventede levetid med bruken. Hvis man arbeider mye med transport eller med tung jordarbeiding, vil man kunne se forskjell på belastninga av komponentene, forteller Johannes Ziegler fra ZFs utviklingsavdeling.

Noe som er svært viktig for å oppnå en lang levetid på transmisjonen, er å overholde serviceinterva

Gå til mediet

Flere saker fra Traktor

Helt nord i Stokke i Vestfold ligger maskinforretningen Gjema AS. Den eies og drives av Reidar Gjelsås, og hovedmerket som forhandles er japanske Kubota. Kubota er et kjent og veletablert merke innen park og hage, men nå ønsker Reidar at merket også skal feste grepet i det norske landbruksmarkedet.
Traktor 23.10.2025
Eco Machines lager elektriske minilastere i flere størrelser. Nå kommer de til Norge.
Traktor 23.10.2025
Ne2 Holland utvider satsingen på alternative drivstoff med en kraftigere CNG-traktor. Nå er det rett før du kan bestille den.
Traktor 23.10.2025
Den norske maskinprodusenten bytter nå stålkvalitet i viftehuset, for enda lengre levetid på produktene.
Traktor 23.10.2025
Minsk Traktorverk (MTZ) har avduket en prototyp av det de hevder er verdens kraftigste konvensjonelle standardtraktor: Belarus Titan 5425 med 542 hestekrefter.
Traktor 23.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt