Fysioterapeuten
23.09.2016

Det ble mye tale for de allerede frelste da det ble holdt seminar om mer fysisk aktivitet i skolen. Fra ord til handling ble dagens motto.
MED mål om å innføre en times fysisk aktivitet daglig i skolen, inviterte en gruppering politiske partier og organisasjoner til seminar på Stortinget 6. september (se faktaboks).
Det var tydelig at de politiske skillelinjene gikk mellom partiene som ikke støtter forslaget, og mellom de som ønsker heldagsskole og implementering i skolen slik vi kjenner den i dag.
En noe ensom svale var representanten fra Utdanningsforbundet, men også lærernes talskvinne var på glid.
Bevegelsesglede og folkehelse Arbeiderpartiets Torgeir Micaelsen innledet seminaret.
- Barnets bevegelsesglede må bevares helt til de er voksne, da slipper man disse skippertakene etter at man har fylt tretti, sa han med tydelig referanse til seg selv.
SV var representert ved partileder Audun Lysbakken.
- Vi trenger et bredere syn på læring. Det kan gjøres på ulike måter, men mestring, trivsel, folkehelse og utjevning er avgjørende elementer for å skape en skole for alle, sa Lysbakken.
Fra Krf stilte Anders Tyvand. - Skolen handler om mer enn akademiske prestasjoner, den har også et dannelsesoppdrag som skal sette elevene i stand til å mestre sine egne liv, sa han.
Leger og lærere Kari Sollien, leder av Allmennlegeforeningen mente vi ikke har råd til å la være å satse på mer fysisk aktivitet i skolen.
- Dette er et nødvendig folkehelseti
Gå til medietDet var tydelig at de politiske skillelinjene gikk mellom partiene som ikke støtter forslaget, og mellom de som ønsker heldagsskole og implementering i skolen slik vi kjenner den i dag.
En noe ensom svale var representanten fra Utdanningsforbundet, men også lærernes talskvinne var på glid.
Bevegelsesglede og folkehelse Arbeiderpartiets Torgeir Micaelsen innledet seminaret.
- Barnets bevegelsesglede må bevares helt til de er voksne, da slipper man disse skippertakene etter at man har fylt tretti, sa han med tydelig referanse til seg selv.
SV var representert ved partileder Audun Lysbakken.
- Vi trenger et bredere syn på læring. Det kan gjøres på ulike måter, men mestring, trivsel, folkehelse og utjevning er avgjørende elementer for å skape en skole for alle, sa Lysbakken.
Fra Krf stilte Anders Tyvand. - Skolen handler om mer enn akademiske prestasjoner, den har også et dannelsesoppdrag som skal sette elevene i stand til å mestre sine egne liv, sa han.
Leger og lærere Kari Sollien, leder av Allmennlegeforeningen mente vi ikke har råd til å la være å satse på mer fysisk aktivitet i skolen.
- Dette er et nødvendig folkehelseti