Posthornet
01.03.2023
I Bodø har ikke forrige bølge av innsparinger lagt seg før nye kutt rammer. - Vi berget oss så vidt i fjor. Nå ser det dårlig ut, sier samboerparet Silje K. Kristiansen og Kristian Hjemgård. Begge risikerer å stå uten jobb.
Posten halverer antallet postfly-ruter til Svalbard. De går fra fire daglige flyginger i uka til to og opplyser at man ved behov kan komplettere med båtfrakt og rutefly. To fly som flyr bedriftspakker i Sør-Norge, kuttes også. Godset overføres til biltransport og rutefly.
I tillegg går man fra to til ett innleid fraktfly på strekningen Oslo-Bodø-Tromsø. Lavere volum gjør ifølge Posten det mulig å samle pakker og brev i ett fly, og kombinere det med rutefly. Endringene medfører at ti årsverk kuttes ved Postens terminal i Bodø.
Ingen skal presses ut
Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge synes det er uforståelig at såkalte stordriftsfordeler trumfer alt, for omstilling koster. Hun påpeker at det rimeligste er å benytte naturlig avgang, eller å la være å erstatte når noen slut
Les opprinnelig artikkelI tillegg går man fra to til ett innleid fraktfly på strekningen Oslo-Bodø-Tromsø. Lavere volum gjør ifølge Posten det mulig å samle pakker og brev i ett fly, og kombinere det med rutefly. Endringene medfører at ti årsverk kuttes ved Postens terminal i Bodø.
Ingen skal presses ut
Leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge synes det er uforståelig at såkalte stordriftsfordeler trumfer alt, for omstilling koster. Hun påpeker at det rimeligste er å benytte naturlig avgang, eller å la være å erstatte når noen slut