reidun.rasmussen@farsund.kommune.no
Illustrasjon: Øivind Hovland
Jeg ønsker å være mer alene og klare ting selv kom det fra Ivar i 2013. Han var da 25 år.
Han har en utviklingshemming og hadde personale til stede hele døgnet i leiligheten sin. Han var god til å klare seg, men ønsket å være mer selvstendig og ønsket mer alenetid.
Dette var starten på vårt arbeid med velferdsteknologi. Vi kartla hva han ønsket, hva vi trodde han ville mestre og hva vi kunne gjøre for å nå målet. Vi utviklet bruken av iPad, som er enkel i bruk og der det kan legges inn diverse apper tilpasset behovet. Vi laget en konkret tidsplan for når han skulle introduseres for nye apper. FaceTime ble benyttet, slik at han kunne være litt alene og ringe til personalet ved behov. Ofte kunne bistand gis via FaceTime. Dagsplantavlen Memoassist viste seg å være et veldig godt tiltak. Der kunne dagens gjøremål legges inn, og han fikk påminnelse om når ting kunne gjøres. Ivar uttaler: «Det er bedre når iPaden sier hva jeg skal gjøre, enn at personalet maser på meg»
Ivar kan nå tilbringe mer tid alene etter eget ønske. Han har ikke lenger en egen nattevakt, og denne kan nå benyttes til flere brukere som også benytter seg av velferdsteknologi. Han er nå blitt en «superbruker» på iPad og holder også noen presentasjoner om den. Dette er ifølge Ivar veldig gøy. Grunnlaget vi la sammen med Ivar har nå ført til bruk av velferdsteknologi for mange flere.
Nasjonalt har de fleste konsentrert seg om eldre og velferdsteknologi. I Farsund kommune har vi også fokus på personer med utviklingshemming. Som vernepleier ser jeg etter den enkeltes ressurser og muligheter, ikke begrensninger. Her kan velferdsteknologi være et verktøy i tillegg til andre tiltak.
Velferdsteknologi, hva er det?
Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon. (Nou 2011: 11, s. 100). Velferdsteknologi blir inndelt i fire områder: trygghetsteknologi, velværeteknologi, teknologi for sosial kontakt, teknologi for behandling og pleie.
Jeg velger å bruke leverandørnavn på noen av produktene i denne artikkelen, fordi vi i Farsund kommune har hatt gode erfaringer med dem.
Hvorfor bruke velferdsteknologi?
Helse- og omsorgstjenestene står ovenfor store oppgaver. Morgendagens omsorgstjeneste skal legge til rette for at brukerne i større grad blir en ressurs i eget liv, for at lokalsamfunnets innbyggere mobiliseres på nye måter og blir ressurser for hverandre, for at velferdsteknologi blir en ressurs for brukere som dermed får bedre muligheter for å mestre hverdagen. (Meld. St. 29. Helse og omsorgsdepartement, 2013)
Formålet med å ta i bruk velferdsteknologi er å gi enkeltmennesket mulighet til bedre å mestre eget liv og helse (Nou 2011:11).
Når det skal jobbes på nye måter, må det nytenkning til. Ny teknologi kan være med på å tilrettelegge for økt mestring. Det er viktig at den er individuelt tilpasset, men det kan også være utfordrende og krevende å ta i bruk (Nakrem & Sigurjonsson, 2017).