- Vi er skikkelig imponert. Han vil at vi skal lære mest mulig, og brukte sinnsykt mye tid på å organisere undervisningen. Det var helt strålende, sier de to studentene.
Overrasket over effekten
Da Kraemer først leste om teambasert læring, tenkte han at dette høres bra ut, men at det ikke vil fungere. Men interessen var vekket, og etter å ha testet ut TBL - først sporadisk i et annet fag, og så for fullt i dette vårsemesteret - er han ikke lenger i tvil:
- Effekten er den mest overraskende jeg har hatt som lærer, slår han fast.
Det faglæreren gjorde, var å dele de 120 studentene opp i grupper på 7 eller 8 studenter. De fikk ikke selv bestemme hvilke grupper de skulle tilhøre. Før de møtte opp i auditoriet, måtte de forberede seg hjemme. Kramer sendte ut e-post om hva de skulle lese eller se på video. Så møtte de opp på torsdagene klokka 08.00, for å ta en 20 minutters flervalgstest (quiz), som forutsatte at de hadde forberedt seg på forhånd. Testen bestod av 10 spørsmål med fire svaralternativ på hvert spørsmål, og skulle i første omgang besvares individuelt.
Neste trinn var at de tok den samme testen gruppevis.
- Da skjer det som er så overraskende. De bruker egne ord for å forklare vanskelige ting til hverandre. Jeg gikk rundt og hørte på diskusjonen i gruppene. De forklarte på en god måte, ikke alltid optimalt, men de brukte egne ord - og det er da de selv lærer stoffet, og de lærer også bort til andre. Jeg hørte på måten de forklarte på at de hadde skjønt temaet, forteller faglærer Kraemer entusiastisk.
Ikke n