Byggfakta
12.12.2017
Selskapet Consolvo sørger nå for at hurtigruta og andre skip kan legge trygt til havn i Kirkenes. Det dreier seg om en omfattende rehabilitering av tre viktige havner for 16 millioner kroner.
Arbeidene, som foregår bare en mil fra grensen til Russland, har vært krevende. Slett ikke på grunn av nærheten til den «russiske bjørnen» i øst, men på grunn av nærkontakt med sjø, vær, vind og ikke minste den store forskjellen på flo og fjære, som så langt nord ofte kan være på over tre meter.
I tillegg må det selvsagt tas hensyn til hurtigruta som anløper rett på "anleggsplassen" klokka 09.00 hver morgen, med hundredetalls turister som stiger i land, før skipet returnerer sørover tre timer senere.
BRUKER VADERE UNDER KAIA
For mye av arbeidene til Consolvo på de tre kaiene; Hurtigrutekaia, Jacobsneskaia og Industrikaia, har foregått enten under kaiene, eller på selve kai-fronten. Under Hurtigrutekaia er det laget stillaser som er akkurat langt nok nede mot sjøen til at det er mulig å stå oppreist og jobbe. Men når sjøen stiger utover dagen må Consolvoarbeiderene
Gå til medietI tillegg må det selvsagt tas hensyn til hurtigruta som anløper rett på "anleggsplassen" klokka 09.00 hver morgen, med hundredetalls turister som stiger i land, før skipet returnerer sørover tre timer senere.
BRUKER VADERE UNDER KAIA
For mye av arbeidene til Consolvo på de tre kaiene; Hurtigrutekaia, Jacobsneskaia og Industrikaia, har foregått enten under kaiene, eller på selve kai-fronten. Under Hurtigrutekaia er det laget stillaser som er akkurat langt nok nede mot sjøen til at det er mulig å stå oppreist og jobbe. Men når sjøen stiger utover dagen må Consolvoarbeiderene