Hvert år kjøper offentlig sektor varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeider for om lag 600 milliarder kroner. For å sikre at bedriftene som selger varer og tjenester til det offentlige behandler sine ansatte bra, ble det laget et regelverk for dette i 2008, som heter forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter.
Det betyr at offentlige oppdragsgivere har plikt til å ta med krav om gode lønns- og arbeidsvilkår i kontrakter med leverandører som utfører tjenester og arbeid for dem.
Det kreves også at det skal gjennomføres nødvendig kontroll av om kravene til lønns- og arbeidsvilkår følges.
Der har den undersøkt 49 anskaffelser som 20 statlige virksomheter har gjort - og om de har fulgt regelverket. De 49 anskaffelsene har en anslått verdi på om lag 1,5 milliarder kroner, ifølge Riksrevisjonen.
Resultatet er ikke akkurat lystig lesning. De statlige virksomhetene har kun kontrollert lønns- og arbeidsvilkår i 5 av de 49 anskaffelsene.
Av de 20 virksomhetene Riksrevisjonen har un