Traktor
18.04.2024
Ja, tenke det, ønske det, ville det med - men gjøre det? Den kjente strofen fra Peer Gynt kom sigende på oss, da Henrik Holtskog fortalte om sitt tidkrevende maskinprosjekt. I fjor vinter kunne han omsider gripe tak i styrestikka og vende snuta mot skogen, med sin egenbygde stammelunner.
Fargene kjenner vi igjen fra Fendt.
Maskinen harmonerer med Holtskog sin egen Fendt 516. Grillen i fronten tilsier Garret. Men hva med panseret? Er det egentlig en restaurert Kockum Garret? Både ja og nei, men mest nei.
Henrik tok utgangspunkt i rammeverket fra en femti år gammel Kockum Garret KL 821, en av bestselgerne fra den gang kontraktørene kjøpte nye stammelunnere. Egentlig var det et sørgelig stykke vrakgods, der svært lite av det originale var godt nok til å henge med videre. Han valgte å beholde girkassa (konstruert for lastebil) og mellomgirkassa. Resten av historien handler om systematisk planlegging, mange ideer, 50 kilo med sveisetråd, intens jobbing, mye pirk - og en diger porsjon med tålmodighet. De fleste ville ha gitt opp, lenge før prosjektet var halvveis fullført.
Stive priser på gamle maskiner
Henrik fikk praktisk talt bruk for alt han hadde av teknisk kunnskap, erfaringer, evner og anlegg. Mekking har han holdt på med siden han var guttunge, men dette handlet om noe mer enn reparasjoner - I årevis var jeg på leiting etter en klassisk, rammestyrt stammelunner. I gårdsskogen min vil jeg gjøre avvirkninga sjøl, etter den motormanuelle metoden. Tanken var å få tak i en pensjonert maskin i brukbar stand, og så ta det derfra. På det meste hadde jeg stående fire gamle chassiser, to av dem var ikke kjørbare, forteller gårdbrukeren, maskinentreprenøren og landbruksmekanikeren Henrik Holtskog, som eier gården Nordre Riis i Gjerpen i Telemark, ikke langt fra Skien.
En viktig år
Gå til medietMaskinen harmonerer med Holtskog sin egen Fendt 516. Grillen i fronten tilsier Garret. Men hva med panseret? Er det egentlig en restaurert Kockum Garret? Både ja og nei, men mest nei.
Henrik tok utgangspunkt i rammeverket fra en femti år gammel Kockum Garret KL 821, en av bestselgerne fra den gang kontraktørene kjøpte nye stammelunnere. Egentlig var det et sørgelig stykke vrakgods, der svært lite av det originale var godt nok til å henge med videre. Han valgte å beholde girkassa (konstruert for lastebil) og mellomgirkassa. Resten av historien handler om systematisk planlegging, mange ideer, 50 kilo med sveisetråd, intens jobbing, mye pirk - og en diger porsjon med tålmodighet. De fleste ville ha gitt opp, lenge før prosjektet var halvveis fullført.
Stive priser på gamle maskiner
Henrik fikk praktisk talt bruk for alt han hadde av teknisk kunnskap, erfaringer, evner og anlegg. Mekking har han holdt på med siden han var guttunge, men dette handlet om noe mer enn reparasjoner - I årevis var jeg på leiting etter en klassisk, rammestyrt stammelunner. I gårdsskogen min vil jeg gjøre avvirkninga sjøl, etter den motormanuelle metoden. Tanken var å få tak i en pensjonert maskin i brukbar stand, og så ta det derfra. På det meste hadde jeg stående fire gamle chassiser, to av dem var ikke kjørbare, forteller gårdbrukeren, maskinentreprenøren og landbruksmekanikeren Henrik Holtskog, som eier gården Nordre Riis i Gjerpen i Telemark, ikke langt fra Skien.
En viktig år


































































































