Samtidig har Stortinget vedtatt at biltrafikken i byene skal ha en såkalt nullvekst, noe som betyr at antallet biler ikke skal øke.
De har bestemt at all vekst i trafikken skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange.
Nå har forskere ved Transportøkonomisk institutt sett på effektene av veiutbygging i to norske byer. Ålesund (Blindheimstunnelen) og Oslo (Sørkorridoren).
De konkluderer med at utbyggingen førte til flere biler på veien og like mye kø.
- Den nye kapasiteten ble gradvis fylt av biler. Etter hvert gikk trafikken like sakte som før i rushtiden, og det var flere bilister i køen. Det ble altså mer kø, sier Aud Tennøy, forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt (TØI), til forskning.no.
Hun er en av forskerne bak den norske studien som ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Transportation Research.
Hvorfor bygger vi nye veier?
- Formålet med å bygge veier i dag er faktisk litt vanskelig å få tak på, sier Tennøy, som i flere år har forsket på trafikk og mobilitet i Norge.
- Det varierer også med hvilke veier det er snakk om, sier hun.
Vanlige argumenter er at større veier gir bedre fremkommelighet for næringstransporten, bedre trafikksikkerhet og bedre lokalt