SKOG
07.10.2021
I gamle Hordaland er det forbudt å kjøre med henger etter tømmerbilene på nær 80 prosent av kommuneveiene. Det sliter på skogeiere, transportører og verdiskapningen, men også på trafikksikkerhet og lokalbefolkningen. Selv veislitasjen hadde hatt godt av færre og større tømmerlass.
Alle norske offentlige veier er inndelt i veiklasser etter hvor lange og tunge kjøretøy som tillates. Utfordringen er at særlig kommunene tror de sikrer seg ved å klassifisere kommunale veier lavt. Ser vi bort fra enkelte flaskehalser, oftest broer med redusert kvalitet, mener skognæringen at de fleste kommunale veiene fint tåler både større lass og hengere uten behov for mer vedlikehold.
MINDRE VEISLITASJE
- Slik er det, sier teamleder i AT Skog, Jan Ivar Rødland. Han henviser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt som slår fast at veislitasjen faktisk reduseres når man kjører større lass og bruker henger. Rapporten slår fast at veislitasjen faktisk reduseres ved oppklassifisering av veiene. Det kommer av at antall turer som trengs reduseres kraftig, og som du vet veier tømmerbilene mange tonn, slik at en høyere lovlig totallast fort gir anledning til å frakte mye mer tømmer per tonn tømmerbil. Rødland sier at de har beregninger som reduserer 10 000 lass på lav vektklasse til 4 000 lass nå
Gå til medietMINDRE VEISLITASJE
- Slik er det, sier teamleder i AT Skog, Jan Ivar Rødland. Han henviser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt som slår fast at veislitasjen faktisk reduseres når man kjører større lass og bruker henger. Rapporten slår fast at veislitasjen faktisk reduseres ved oppklassifisering av veiene. Det kommer av at antall turer som trengs reduseres kraftig, og som du vet veier tømmerbilene mange tonn, slik at en høyere lovlig totallast fort gir anledning til å frakte mye mer tømmer per tonn tømmerbil. Rødland sier at de har beregninger som reduserer 10 000 lass på lav vektklasse til 4 000 lass nå