AddToAny

Større lass er god butikk. - Også for veieierne.

Større lass er god butikk. - Også for veieierne.
I gamle Hordaland er det forbudt å kjøre med henger etter tømmerbilene på nær 80 prosent av kommuneveiene. Det sliter på skogeiere, transportører og verdiskapningen, men også på trafikksikkerhet og lokalbefolkningen. Selv veislitasjen hadde hatt godt av færre og større tømmerlass.
Alle norske offentlige veier er inndelt i veiklasser etter hvor lange og tunge kjøretøy som tillates. Utfordringen er at særlig kommunene tror de sikrer seg ved å klassifisere kommunale veier lavt. Ser vi bort fra enkelte flaskehalser, oftest broer med redusert kvalitet, mener skognæringen at de fleste kommunale veiene fint tåler både større lass og hengere uten behov for mer vedlikehold.

MINDRE VEISLITASJE
- Slik er det, sier teamleder i AT Skog, Jan Ivar Rødland. Han henviser til en rapport fra Transportøkonomisk institutt som slår fast at veislitasjen faktisk reduseres når man kjører større lass og bruker henger. Rapporten slår fast at veislitasjen faktisk reduseres ved oppklassifisering av veiene. Det kommer av at antall turer som trengs reduseres kraftig, og som du vet veier tømmerbilene mange tonn, slik at en høyere lovlig totallast fort gir anledning til å frakte mye mer tømmer per tonn tømmerbil. Rødland sier at de har beregninger som reduserer 10 000 lass på lav vektklasse til 4 000 lass nå
Gå til mediet

Flere saker fra SKOG

I juryens begrunnelse heter det at Årets Trästad 2023 har blitt bygd i tre siden den ble grunnlagt. Både bolighus, kirker og herregårder har blitt oppført i treverk.
SKOG 05.12.2023
Vann på avveier koster mye. Et viktig punkt er innløpene, og her har Ivar Seim en løsning som kan gjøre at du sover bedre om natta.
SKOG 05.12.2023
I en verden hvor industrien tenker effektivitet og eierne på aksjekursutvikling, finnes det en liten gjeng entusiaster som nekter å gi slipp på kvalitet og stolthet. Møt et par stykker i Gjerstad.
SKOG 05.12.2023
Til tross for dårligere økonomiske tider, øker stadig prisen du må gi for en skogeiendom i Norge. Skog er en begrenset ressurs og tømmerprisene har steget de siste årene. Det er forventet at prisen på skog vil holde seg eller fortsette å øke i årene framover. Av: Geir Korsvold, Seniorkonsulent, Glommen Mjøsen Skog
SKOG 05.12.2023
Lars Myttings bok «Hel ved» traff noe universelt og grunnleggende. Derfor har den også solgt 600 000 eksemplarer i 16 land.
SKOG 05.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt