AddToAny

Spisskompetanse på Ofotbanen

I 2020 ble Bane Nors togledersentraler i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand lagt ned. Igjen var de fire sentralene i Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim.
Men rekruttering av togledere til de gjenværende sentralene har ikke gått like lett. Nå er Narvik midlertidig i drift igjen - i samarbeid med Trondheim - Vi er ti stykker som jobber her nå. Det er seks av oss som har den toglederkompetansen som er vanskelig å skaffe til de andre sentralene, sier Fredrik Carolin, en av de seks toglederne.
Toglederne har det operative ansvaret og styrer alt av togframføring på en strekning. Alt av sporveksler og signaler på Ofotbanen blir styrt fra sentralen på Narvik stasjon. I tillegg gir toglederne tillatelse til arbeid som foregår på og ved jernbanen.

Kostnadsbesparende
Simon Olaisen, leder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon i Narvik, forteller at med toglederne er alle faggruppene i Bane Nor representert i Narvik. Det mener han skaper et kollegialt miljø uten tette skott, og som gjør det lettere å ta kontakt og arbeide mer effektivt.
- Terskelen for å ta en prat med togleder mens de venter på å få satt i gang arbeidet sitt er lavere. Med informasjon fra arbeidslagene kan togleder lettere tilrettelegge for at man får utnyttet oppholdene bedre på de strekningene det er behov på. Slik får man mer vedlikehold for pengene. Med større avstander og mindre felles forst
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

f Bruken av utenlandske busser og sjåfører har truet den norske turbilnæringen. Sommeren 2018 fikk NHO Transport gjennomført en undersøkelse om kabotasjekjøring med turbuss i Norge.
NJF-magasinet 31.01.2024
Soldat Oleg Soroshinskiy (38) mistet 11 centimeter av beinet da granaten traff. Likevel vil han tilbake til krigen. To år etter krigsutbruddet må både byer og mennesker bygges opp igjen.
NJF-magasinet 31.01.2024
Megaprosjektet ERTMS, European Rail Traffic Management System, representerer den største omstillingen i jernbanesektoren noensinne. Når systemet er ferdig, vil det gi en sikrere og mer robust jernbane.
NJF-magasinet 31.01.2024
Julaften gikk fristen for å bruke unntaksbestemmelsene i EUs fjerde jernbanepakke ut. Nå vil Geir Jørgensen i Rødt ha svar på hva regjeringen planlegger å gjøre.
NJF-magasinet 31.01.2024
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener fagmiljøene ikke snakker godt nok sammen, og det kan være uklart hvem som egentlig har og hvem som tar ansvar.
NJF-magasinet 31.01.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt