AddToAny

Spisskompetanse på Ofotbanen

I 2020 ble Bane Nors togledersentraler i Narvik, Hamar, Stavanger og Kristiansand lagt ned. Igjen var de fire sentralene i Oslo, Drammen, Bergen og Trondheim.
Men rekruttering av togledere til de gjenværende sentralene har ikke gått like lett. Nå er Narvik midlertidig i drift igjen - i samarbeid med Trondheim - Vi er ti stykker som jobber her nå. Det er seks av oss som har den toglederkompetansen som er vanskelig å skaffe til de andre sentralene, sier Fredrik Carolin, en av de seks toglederne.
Toglederne har det operative ansvaret og styrer alt av togframføring på en strekning. Alt av sporveksler og signaler på Ofotbanen blir styrt fra sentralen på Narvik stasjon. I tillegg gir toglederne tillatelse til arbeid som foregår på og ved jernbanen.

Kostnadsbesparende
Simon Olaisen, leder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon i Narvik, forteller at med toglederne er alle faggruppene i Bane Nor representert i Narvik. Det mener han skaper et kollegialt miljø uten tette skott, og som gjør det lettere å ta kontakt og arbeide mer effektivt.
- Terskelen for å ta en prat med togleder mens de venter på å få satt i gang arbeidet sitt er lavere. Med informasjon fra arbeidslagene kan togleder lettere tilrettelegge for at man får utnyttet oppholdene bedre på de strekningene det er behov på. Slik får man mer vedlikehold for pengene. Med større avstander og mindre felles forst
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

Flere nye tiltak skal føre til færre forsinkede tog. Blant annet tas det grep for å sikre at signalfeil i Oslo-området får mindre konsekvenser.
NJF-magasinet 16.12.2024
Postens nesten 380 år lange historie er innholdsrik, og et av spørsmålene som preget mye av 1900-tallet var delingen i en «lavere» og «høyere» etat.
NJF-magasinet 16.12.2024
Bane Nor og Fredrikstad kommune får begge Akan-prisen for sitt forebyggende arbeid mot rus og avhengighet.
NJF-magasinet 16.12.2024
Vinterforberedelsene på Bergensbanen er i rute. Jesper Knutsen og kollegaene skal få togene fram med sin nye supermaskin.
NJF-magasinet 16.12.2024
- Dessverre finnes det ingen gode løsninger for retur og gjenbruk av uniformer nå.
NJF-magasinet 16.12.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt