AddToAny

Sosiale mediers rolle i jobbsøkingsprosessen

SAMMENDRAG Sosiale medier er ikke lenger bare en del av den private sfære, men også noe bedrifter bruker aktivt til å promotere seg. Blant annet ser man store muligheter ved bruk av sosiale medier for en rekke HR-funksjoner, inkludert rekruttering. Det vi imidlertid vet mindre om, er arbeidssøkers bruk av sosiale medier i jobbsøking.
... Denne studien studerer potensielle arbeidstakeres bruk av sosiale medier i jobbsøking. Vi har intervjuet 20 økonomistudenter fra Norge og Canada om deres antakelser om, syn på og praksis rundt bruk av sosiale medier i jakten på sin fremtidige arbeidsgiver. Resultatene viser at informantene i denne studien ikke bruker sosiale medier aktivt i sin orientering om aktuelle arbeidsgivere. Allikevel ser det ut til at eksponering gjennom sosiale medier indirekte påvirker potensielle arbeidstakeres oppfatning av ulike bedrifter. Sosiale medier ser ut til å være mest hensiktsmessig som en del av arbeidsgiveres merkevarebygging for arbeidsgivere (employer branding)-strategi. Rekruttering kan derfor ikke sees på i snever forstand. INNLEDNING
Sosiale medier har tatt verden med storm. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at stadig større deler av befolkningen bruker sosialer medier. To av tre nordmenn brukte i 2017 sosiale medier hver dag eller nesten hver dag. I aldersgruppen 25-35 år gjelder dette for 84 prosent. Til tross for at sosiale medieplattformer ikke opprinnelig ble utviklet for kommersiell bruk, er det med slike tall ikke overraskende at bedrifter benytter sosiale medier for å nå ut til ulike målgrupper. Dette gjelder ikke bare overfor kunder, men også i rekrutteringsøyemed, og i sin studie viser Heggheim, Kristiansen og Døving (2018) at omkring halvparten av norske arbeidsgivere benytter sosiale medier i rekrutteringsprosessen. Gitt den store utbredelsen av sosiale medier synes dette som en god og tidsriktig strategi i søken etter de beste hodene. På denne måten kan bedrifter og organisasjoner effektivt dele informasjon om bedriften samt eventuelle ledige stillinger (Berg, Frydenberg, Ellingsen & Mariussen, 2014).
For at mer bruk av sosiale medier i rekrutteringsarbeid skal få den virkningen som arbeidsgiverne ønsker, er det en forutsetning at potensielle arbeidssøkere faktisk benytter sosiale medier i jobbsøkerprosessen. Dette er et tema som er mindre undersøkt. Videre viser Heggheim og medforfattere (2018) at bedrifters bruk av sosiale medier for rekrutteringsformål i stor grad knytter seg til utlysning av stillinger, og vi vet også at sosiale medier brukes til å evaluere kandidater (Madera, 2012). Det er imidlertid ikke bare i den aktive rekrutteringsprosessen at sosiale medier kan ha betydning for rekruttering. Sosiale medier kan også brukes til å promotere bedriften mer generelt som en attraktiv arbeidsgiver for potensielle arbeidstakere, gjennom merkevarebygging for arbeidsgivere, såkalt employer branding. Til tross for nye muligheter ved bruk av sosiale medier også i rekrutteringsøyemed er det fremdeles mangel på kunnskap om sosiale medier som en effektiv kommunikasjonskanal for interaktiv og målrettet markedsføring av bedrifter som arbeidsgivere (Keller, 2011; McFarland & Ployhart, 2015; Theurer, Tumasjan, Welpe & Lievens, 2018). I denne artikkelen spør vi: På hvilken måte bruker potensielle arbeidstakere sosiale medier i jobbsøkerprosessen?

SOSIALE MEDIER OG REKRUTTERING
Sosiale medier kan defineres som en gruppe internettbaserte applikasjoner som tillater både utvikling og utveksling av brukerskapt innhold (Kaplan & Haenlein, 2010). Sosiale medier inkluderer plattformer som Facebook, Twitter, YouTube, LinkedIn, Snapchat, Instagram. Når det gjelder rekruttering, kan sosiale medier sies å ha ulike formål og omfatter alt fra å bygge og kommunisere bedriften som en merkevare, til å gi informasjon til potensielle, aktuelle arbeidssøkere om fremtidige eller nåværende stillinger i bedriften. Dette kan gi mange fordeler knyttet til både kostnadsbildet og informasjonsmengden som er tilgjengelig på disse plattformene. Således kan sosiale medier utgjøre en effektiv måte for bedrifter å nå ut til potensielle ansatte på (Kaur, Sharma, Kaur & Sharma, 2015). Imidlertid er det lite forskningsmessig belegg for å hevde at sosiale medier vil gi gevinster for HR-arbeid generelt, inkludert rekruttering (McFarland & Ployhart, 2015).

SOSIALE MEDIER OG EMPLOYER BRANDING Employer branding er et fenomen i skjæringspunktet mellom markedsføring og HR som er blitt en viktig del av rekruttering, og som får mye oppmerksomhet både i forskning og i praksis. Dette skyldes at bedrifter i dagens kunnskapssamfunn er i sterk konkurranse for å tiltrekke seg og beholde de beste hodene. Employer branding kan defineres som strategier og/eller aktiviteter for å markedsføre organisasjonen som en arbeidsgiver for ansatte eller for potensielle arbeidstakere (for en oversikt, se Lievens & Slaughter, 2016). Employer branding er beskrevet som en prosess bestående av ulike trinn og komponenter som til sammen har som formål å skape et attraktivt omdømme som arbeidsgiver (Backhaus & Tikoo, 2004). Fra et employer brandingperspektiv er sosiale medier en kommunikasjonsstrategi som kan benyttes for å skape bevissthet om bedriften som arbeidsgiver samt for å bygge og fremme arbeidsgivers omdømme. I dagens teknologisamfunn kan sosiale medier være et viktig og riktig verktøy for å kommunisere en employer branding-strategi og et middel for å skape blest om og innsikt i bedriften. Økt bevissthet om bedriften skaper positive assosiasjoner til bedriften som arbeidsgiver, og dette vil gjøre det enklere å tiltrekke seg og beholde arbeidstakere (Backhaus & Tikoo, 2004). Fordi bedriftens omdømme er positivt for rekrutteringsprosessen (François, Alain & Emilie, 2014; Sivertzen, Nilsen & Olafsen, 2013), kan sosiale medier sies å være et potensielt verktøy i rekrutteringsøyemed som kan bidra til en god match mellom arbeidsgiver og arbeidstaker (Collins & Stevens, 2002; Davison, Maraist & Bing, 2011).

BRUK AV SOSIALE MEDIER I REKRUTTERING OG JOBBSØKING

Basert på studier fra arbeidsgivers ståsted kan det synes som sosiale medier er et mye brukt verktøy i rekrutteringssammenheng, og et verktøy som bedrifter har stor tro på (Heggheim mfl., 2018; Minchington, 2014). Det er ikke lenger et spørsmål om hvorvidt sosiale medier benyttes som et rekrutteringsverktøy eller ei. Imidlertid vet vi mindre om hvordan det benyttes strategisk, og vi mangler kunnskap om hvordan man kan bruke sosiale medier som et rekrutteringsverktøy optimalt (Aggerholm & Andersen, 2018).
For å optimalisere nytteverdien av sosiale medier som strategisk rekrutteringsverktøy er det essensielt å ha kunnskap om mottakersidens bruk av sosiale medier i jobbsøkerprosessen. Forskning utført i USA viser at 48 prosent av alle amerikanske arbeidssøkere benyttet minimum én arbeidssøkeraktivitet på Facebook, og én av seks amerikanske arbeidstakere indikerte at sosiale nettverk var en av kildene de benyttet i søken etter en jobb (Jobvite, 2011). Studier har også sett på virkningen av arbeidstakeres eksponering i sosiale medier for potensielle arbeidsgivere. For eksempel viser en studie av Carpenter og medforfattere (2017) at eksponering av et sykehus' profil på Facebook og LinkedIn påvirket sykepleieres oppfatning av sykehuset som arbeidsgiver, og at syk
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Magma 28.02.2024
Det er det store spørsmålet etter rapporten fra Klimautvalget 2050. Utvalget anbefaler full stans i leting etter olje og gass i nye områder. Men det blir ikke dagens regjering som vedtar en solnedgangsmelding for norsk petroleumssektor.
Magma 28.02.2024
Vinylplatene har for lengst gjenvunnet hylleplass i stua hos musikkelskerne. Nå er også CD-platene på vei tilbake inn i varmen, takket være Christer Falck og hans folkefinansiering.
Magma 28.02.2024
Digitaliseringen i offentlig sektor fører ofte med seg store IT-systemer som utvikles og driftes av mange team, ofte ved å benytte smidige utviklingsmetoder. I slike storskala settinger er god koordinering avgjørende på grunn av avhengigheter mellom teamene som kan senke farten og kvaliteten på leveransene.
Magma 28.02.2024
I dag gjennomføres stadig mer av IT-utviklingen i offentlig sektor ved hjelp av smidige (agile) metoder.
Magma 28.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt