Den norske tannlegeforenings Tidende
16.09.2020
Tannleger og markedsføring
Paragraf 17 i NTFs etiske regler omhandler markedsføring. Her står det:
«En tannleges annonsering må ikke inneholde noe som er uriktig eller villedende.
En tannlege må ikke overfor publikum drive produktreklame for medikamenter og forbruksvarer til pasienter eller for utstyr til bruk i tannlegevirksomhet.
Faglig omtale av produkter og utstyr i artikler, foredrag o.l. beregnet på allmennheten og uten vinningsøyemed anses ikke som produktreklame. Salg av pasientrelaterte forbruksvarer fra praksis anses ikke som produktreklame.»
Tradisjonelt har tannleger annonsert sin virksomhet på en svært nøktern måte. En nøytral annonse med et navn, en adresse, et telefonnummer. Muligens en logo, og kanskje noen linjer om at man hadde kapasitet til å ta imot nye pasienter.
Pasientene tok kontakt, fikk kartlagt sitt behandlingsbehov og fikk tilbud om behandling.
Situasjonen i dag er en ganske annen. De e
Gå til mediet«En tannleges annonsering må ikke inneholde noe som er uriktig eller villedende.
En tannlege må ikke overfor publikum drive produktreklame for medikamenter og forbruksvarer til pasienter eller for utstyr til bruk i tannlegevirksomhet.
Faglig omtale av produkter og utstyr i artikler, foredrag o.l. beregnet på allmennheten og uten vinningsøyemed anses ikke som produktreklame. Salg av pasientrelaterte forbruksvarer fra praksis anses ikke som produktreklame.»
Tradisjonelt har tannleger annonsert sin virksomhet på en svært nøktern måte. En nøytral annonse med et navn, en adresse, et telefonnummer. Muligens en logo, og kanskje noen linjer om at man hadde kapasitet til å ta imot nye pasienter.
Pasientene tok kontakt, fikk kartlagt sitt behandlingsbehov og fikk tilbud om behandling.
Situasjonen i dag er en ganske annen. De e