Blikkenslageren
27.01.2017
En naturlig oksidfilm på overflaten gjør at bart aluminium har generelt god bestandighet, slik at ekstra beskyttelse mot korrosjon ved atmosfæriske forhold normalt ikke er nødvendig. For å oppnå ønsket farge/utseende påføres likevel fasadematerialer i aluminium gjerne lakk- eller maling. Belegg påføres også som ekstra beskyttelse i spesielt korrosive miljø.
For omlag 25 år siden ble det i kystnære og tettbefolkede områder lenger sør i Europa, spesielt i BeNeLux-landene, erfart at lakkert aluminium i bygg ofte var utsatt for korrosjon under lakken.
Som bildene viser, hadde korrosjonsangrepene et trådformet utseende og har av den grunn fått betegnelsen filiformkorrosjon - FFK.
For å forstå hvorfor filiformkorrosjon skjer, og hvordan denne korrosjonsformen kan unngås ble det på 1990-tallet satt i gang omfattende studier på SINTEF/NTNU i samarbeid med Hydro Aluminium. Denne artikkelen oppsummerer de viktigste erfaringene/konklusjonene fra dette arbeidet.
Erfaringer fra inspeksjon av bygg
Innledningsvis ble det foretatt inspeksjoner av en rekke bygg i Europa der aluminium var benyttet som fasademateriale. Resultatene viste filiformkorrosjon som utviklet seg fra bart metall i klippekanter, bend, skrue- og dreneringshull, og eventuelle mekaniske skader i lakken.
De grunne angrepene viste at filiformkorrosjon først og fremst er et visuelt problem. I noen tilfeller ble det observert blærer/avskalling av lakken i større eller mindre områder.
Det ble generelt sett at i ett og samme bygg kunne omfanget av filiformkorrosjon på lakkert aluminium variere sterkt.
Sammenhengen mellom korrosjonsomfang og direkte tilgang på salt/klorider (om siden av bygget vender mot sjøen eller ikke), fuktighet og direkte sollys var tydelig.
Omfang av filiformkorrosjon var mindre der sola i perioder tørker overflaten. På steder der salt og andre forurensninger avsatt fra atmosfæren ikke vaskes bort med regnvann var det lakkerte materialet generelt mer utsatt for filiformkorrosjon. Dette gjelder spesielt under overbygg ved dører, vinduer og lignende.
Hva skjer når aluminium korroderer?
Når aluminium korrode
Gå til medietSom bildene viser, hadde korrosjonsangrepene et trådformet utseende og har av den grunn fått betegnelsen filiformkorrosjon - FFK.
For å forstå hvorfor filiformkorrosjon skjer, og hvordan denne korrosjonsformen kan unngås ble det på 1990-tallet satt i gang omfattende studier på SINTEF/NTNU i samarbeid med Hydro Aluminium. Denne artikkelen oppsummerer de viktigste erfaringene/konklusjonene fra dette arbeidet.
Erfaringer fra inspeksjon av bygg
Innledningsvis ble det foretatt inspeksjoner av en rekke bygg i Europa der aluminium var benyttet som fasademateriale. Resultatene viste filiformkorrosjon som utviklet seg fra bart metall i klippekanter, bend, skrue- og dreneringshull, og eventuelle mekaniske skader i lakken.
De grunne angrepene viste at filiformkorrosjon først og fremst er et visuelt problem. I noen tilfeller ble det observert blærer/avskalling av lakken i større eller mindre områder.
Det ble generelt sett at i ett og samme bygg kunne omfanget av filiformkorrosjon på lakkert aluminium variere sterkt.
Sammenhengen mellom korrosjonsomfang og direkte tilgang på salt/klorider (om siden av bygget vender mot sjøen eller ikke), fuktighet og direkte sollys var tydelig.
Omfang av filiformkorrosjon var mindre der sola i perioder tørker overflaten. På steder der salt og andre forurensninger avsatt fra atmosfæren ikke vaskes bort med regnvann var det lakkerte materialet generelt mer utsatt for filiformkorrosjon. Dette gjelder spesielt under overbygg ved dører, vinduer og lignende.
Hva skjer når aluminium korroderer?
Når aluminium korrode


































































































