Barnehagebarn har krav på et godt pedagogisk tilbud og læringsmiljø. I barnehagen har vi mulighet til å fremme barns sosiale kompetanse, og gi et godt grunnlag for deres sosiale utvikling. En viktig faktor for å lykkes med dette, er barnehagepersonalets kompetanse og ferdigheter innen sitt fagområde.
Skolen stiller i dag store krav til barns sosiale ferdigheter. Denne artikkelen setter søkelyset på hvordan personalet i barnehagen kan bidra til tidlig innsats for å lære barna gode sosiale og emosjonelle ferdigheter i sitt møte med andre.
Hva er gode relasjonsferdigheter?
Barn tilbringer mange timer i barnehagen. Den perioden i livet de er mest sårbare for atskillelsen fra foreldrene er fra 9- "12 måneder (Drugli, 2014). Barna er sårbare fordi de ikke har kognitive forutsetninger for å forstå det som skjer når foreldrene går fra dem, og barna kan heller ikke regulere sine følelser. De fleste barn tilegner seg og lærer gode sosiale og emosjonelle ferdigheter.
Relasjonsferdigheter behøves i samhandling mellom mennesker for å kunne ta andres perspektiv. Å knytte relasjoner er grunnlaget for å kunne fungere sosialt. Relasjonsferdighetene må læres, og barnehagen er her en god arena for læring. Barna lærer turtaking, og å hevde sine meninger og ønsker. Det å bli lyttet til bygger opp evne til mestring og stimulerer til å prøve ferdighetene sine i nye situasjoner. For at denne læringen kan skje, må barna ha etablert en god og trygg tilknytning til personalet. Det er personalets ansvar å etablere trygge relasjoner til barnet, og mellom barna i barnehagen, ifølge St.mld. 41 Kvalitet i barnehagen. Spørsmålet blir hvordan vi kan sikre kvaliteten i relasjonene.
De voksnes ansvar
Rammeplanen gir barnehagene stor metodefrihet til å velge sitt pedagogiske tilbud, og til å velge hvordan de tilrettelegger for samspill mellom barn og voksne. I dette lyset sees barnets utvikling som et resultat av samspillet mellom barnet og systemet (Aasen, 2002). Derfor er det viktig at personalet arbeider målrettet med kvalitet i relasjoner. Det krever at personalgruppen arbeider med felles metoder, og at det gjennomføres refleksjonssamtaler og veiledning i avdelingsmøtene. Kvalitet i relasjonene og et godt læringsmiljø er de voksnes ansvar. En konsekvens av d


































































































