Covid-pandemien har gjort desinformasjonen på sosiale medier verre, mer synlig og mer dødelig. Verdens helseorganisasjon, WHO, snakker om den som en «infodemi».
- Hittil har det amerikanske presidentvalget i 2016 vært det mest profilerte eksempelet på påvirkning gjennom sosiale medier. Derfra har vi veldig mye kunnskap om hvordan disse operasjonene fungerer, sier Eskil Grendahl Sivertsen.
Skaper splid
Han er direktør for samfunnskontakt ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Han har også erfaring som offiser med psykologiske operasjoner som spesialfelt.
(Foto: FFI)
Sivertsen omtaler desinformasjonen på sosiale medier som «operasjoner». Dette er ikke bare lettlurte folk som tror på konspirasjonsteorier, nemlig:
- Påvirkning er ikke ulovlig. Det gjør alle. XXL prøver å få deg til å kjøpe en ny skibukse, og partiene prøver å få deg til å stemme på dem. Men denne typen påvirkning kommer fra utlandet og bruk