Utdanning
24.02.2017
Jeg tror det var Thomas Hylland Eriksen som sa at det er en overproduksjon av skråsikkerhet i vårt samfunn. Hvis dette er gyldig for utdanningssektoren, hemmer det utviklingen i barnehage og skole. Dersom alle er skjønt enige om «hva som virker», vil motivasjonen for utvikling og kritikk bli borte.
Vi som jobber med utdanning, vet at det er komplekse prosesser som ligger til grunn for at et menneske lærer, hva det lærer, eller hvorfor det eventuelt ikke lærer. Utdanningsprosesser er svake prosesser, sier Gert Biesta. De er ikke effektive intervensjoner, men risikable foretak. Som for eksempel det å vekke lengselen etter å «være i verden på en voksen måte». Derfor må det være slik at den som er und
Gå til medietVi som jobber med utdanning, vet at det er komplekse prosesser som ligger til grunn for at et menneske lærer, hva det lærer, eller hvorfor det eventuelt ikke lærer. Utdanningsprosesser er svake prosesser, sier Gert Biesta. De er ikke effektive intervensjoner, men risikable foretak. Som for eksempel det å vekke lengselen etter å «være i verden på en voksen måte». Derfor må det være slik at den som er und