Utdanning
01.12.2023
Fjernundervisning gir elevene ved fådelte skoler i Rødøy valgmuligheter på linje med elever på store skoler. Men ikke alle er overbevist om at det er et gode.
Emilie sitter mutters aleine i klasserommet på Øresvik skole i Rødøy kommune og venter på tysktimen. Øresvik er en liten bygd på fastlandet i Nordlands-kommunen. Flytter åttendeklassingen blikket fra tyskboka til vinduet, kan hun denne morgenen se Helgeland på sitt vakreste: I rosa morgengry speiler en blank fjord steile tinder pynta med nysnø på toppene.
- Jeg valgte tysk fordi søskenbarnet mitt tok det, forteller Emilie, som slett ikke synes faget er særlig vanskelig.
Men når læreren hennes dukker opp, er det ikke i dette rommet. Det er på en skjerm fra Rødøy skole ute på Rødøya. Og i dag er det bare de to i timen.
Flere språkvalg med digitale timer
Rødøy kommune har fem skoler: Øresvik, Jektvik, Rødøy, Nesøy og Tjongsfjord. Alle har 1.-10. klasse, men til sammen huser de bare 146 elever. Skolene er fådelte, det vil si at to eller fle e årstrinn undervises sammen. Rødøy og Nesøy skoler ligger på hver si øy, de tre andre på fastlandet.
De store avstandene og mangel på kvalifiserte faglærere byr på utfordringer, blant annet når det kommer til elevenes mulighet til å velge fordypning og fremmedspråk.
Løsninga ble digital. Ideen kom på et rektormøte for noen år siden, og i 2017 ble de første forsøkene med fjern
Gå til mediet- Jeg valgte tysk fordi søskenbarnet mitt tok det, forteller Emilie, som slett ikke synes faget er særlig vanskelig.
Men når læreren hennes dukker opp, er det ikke i dette rommet. Det er på en skjerm fra Rødøy skole ute på Rødøya. Og i dag er det bare de to i timen.
Flere språkvalg med digitale timer
Rødøy kommune har fem skoler: Øresvik, Jektvik, Rødøy, Nesøy og Tjongsfjord. Alle har 1.-10. klasse, men til sammen huser de bare 146 elever. Skolene er fådelte, det vil si at to eller fle e årstrinn undervises sammen. Rødøy og Nesøy skoler ligger på hver si øy, de tre andre på fastlandet.
De store avstandene og mangel på kvalifiserte faglærere byr på utfordringer, blant annet når det kommer til elevenes mulighet til å velge fordypning og fremmedspråk.
Løsninga ble digital. Ideen kom på et rektormøte for noen år siden, og i 2017 ble de første forsøkene med fjern