Optikeren
17.12.2019
For få tiår siden var barnas skjermbruk begrenset til en halvtime om dagen, foran Barne-TV. Nå er selv små barn klistret til skjermer, både tidlig og sent. Hva skal vi som optikere se etter når barna kommer til synsundersøkelse?
Bruken av TV og telefon har forandret seg mye gjennom de siste tiårene. For 20-30 år siden var TV-tiden til barn naturlig begrenset av tilgang til barnevennlig TV. Barne-TV varte også kun i 30-60 minutter. I dag er barneprogrammer og digitale spill tilgjengelig døgnkontinuerlig sju dager i uken. Hvilken effekt skjermbruken kan ha på barn i utvikling ble summert i to foredrag på Academy 2019.
Dr. Yin Tea, Associate Professor and the Chief of the Pediatric and Binocular Vision service at NOVA Southeastern University (NSU), og Dr. Raymond Chu, Associate professor at the Southern California College of Optometry at Marshall B. Ketchum University, holdt sammen foredraget «Media Use and Vision in Children».
The American Academy of Pediatrics (AAP) hadde i 1999 noen bekymringer rundt mediebruk hos barn. Det omhandlet blant annet tidsbruk, seksuelt og voldelig innhold og hvilken innvirkning dette kunne ha på oppførsel, overvekt og skoleferdigheter. På bakgrunn av dette kom de med noen anbefalinger der det blant annet ble anbefalt å unngå bruk av digitale medier hos barn yngre enn to år. Denne anbefalingen ble forsterket i 2011 der de, basert på de siste ti årenes forskning, anså at den negative effekten var større enn den positive. Det ble der vist til en forskningsrapport som konkluderer med at for hver ekstra halv time med bruk av håndholdte medier, øker risikoen for forsinket språkutvikling med 49%. Det ble derimot ikke funnet noen direkte link mellom skjermtid og andre utviklingsproblemer, som sosiale ferdigheter/ interaksjon, kroppsspråk og bevegelse/ mimikk. I 2016 kom AAP med enda en revisjon som omhandlet virtuell vold, media og unge, og mediebruk hos skolebarn og tenåringer.
Virtuell vold er vist å øke grad av aggressive tanker, følelser og oppførsel. Hvis et barn er disponert for aggresjon og vold, så vil virtuell vold også være mer sannsynlig å kunne gi endringer i atferd. Alle voldelige handlinger er aggressive, men ikke alle aggressive handlinger er voldelige. Med dette menes det at et dataspill basert på fiktive skapninger oppleves mindre voldelig enn dataspill som bruker mennesker eller dyr, og hvor du får poeng for å drepe. Sistnevnte kan
Gå til medietDr. Yin Tea, Associate Professor and the Chief of the Pediatric and Binocular Vision service at NOVA Southeastern University (NSU), og Dr. Raymond Chu, Associate professor at the Southern California College of Optometry at Marshall B. Ketchum University, holdt sammen foredraget «Media Use and Vision in Children».
The American Academy of Pediatrics (AAP) hadde i 1999 noen bekymringer rundt mediebruk hos barn. Det omhandlet blant annet tidsbruk, seksuelt og voldelig innhold og hvilken innvirkning dette kunne ha på oppførsel, overvekt og skoleferdigheter. På bakgrunn av dette kom de med noen anbefalinger der det blant annet ble anbefalt å unngå bruk av digitale medier hos barn yngre enn to år. Denne anbefalingen ble forsterket i 2011 der de, basert på de siste ti årenes forskning, anså at den negative effekten var større enn den positive. Det ble der vist til en forskningsrapport som konkluderer med at for hver ekstra halv time med bruk av håndholdte medier, øker risikoen for forsinket språkutvikling med 49%. Det ble derimot ikke funnet noen direkte link mellom skjermtid og andre utviklingsproblemer, som sosiale ferdigheter/ interaksjon, kroppsspråk og bevegelse/ mimikk. I 2016 kom AAP med enda en revisjon som omhandlet virtuell vold, media og unge, og mediebruk hos skolebarn og tenåringer.
Virtuell vold er vist å øke grad av aggressive tanker, følelser og oppførsel. Hvis et barn er disponert for aggresjon og vold, så vil virtuell vold også være mer sannsynlig å kunne gi endringer i atferd. Alle voldelige handlinger er aggressive, men ikke alle aggressive handlinger er voldelige. Med dette menes det at et dataspill basert på fiktive skapninger oppleves mindre voldelig enn dataspill som bruker mennesker eller dyr, og hvor du får poeng for å drepe. Sistnevnte kan