Parat
29.05.2020
Da Schibsted bestemte seg for å legge ned kundesentret på Fagernes tok de ansatte skjeen i egen hånd, og startet opp for seg selv. I dag har den nye bedriften Kulant 39 personer på lønningslisten.
Ved påsketider i 2019 fikk de ansatte beskjed om Schibsteds planer om nedleggelse. Schibsteds kundesenter ble åpnet i 2013, den gang med 40 ansatte, og vokste til 120 ansatte frem til nedleggelsen i 2019. Det var da en av de største arbeidsplassene i Valdres. Grep muligheten Sølvi Saglien var teamleder i kundesenteret i Schibsted, og da nedleggelsen ble et faktum, fikk teamet hennes tilbud om ansettelse i Helthjem, en av Norges største distributører av magasiner, bøker og småpakker.
Les merDet var ikke et alternativ. Da var det bedre å følge drømmen og starte på egen hånd, og Saglien startet jobben med etableringen av Kulant. Hun ga Helthjem tilbud om å kjøpe tjenesten av hennes nyetablerte firma, og etter et par runder fikk de kontrakt for to og et halvt år. - De ansatte i teamet mitt fikk nok litt dårlig oppfølging i denne perioden, men de visste hva jeg jobbet med, sier Saglien. Forhandlinger på mange plan Mens Parat og de tillitsvalgte kjempet for å beholde arbeidsplassene, var det hektisk møtevirksomhet i rommet ved siden av. Der satt en gruppe ansatte, med Saglien og C