Handikapnytt
14.04.2016

Nav vil at flere akuttreparasjoner av hjelpemidler blir ordnet med veiledning over telefon, uten at servicepersonell rykker ut. Handikapforbundet frykter for tryggheten.
Ordningen med reparasjon av hjelpemidler ved akutt behov ble innført i 1999. Nå ønsker Nav en gjennomgang av hvordan den fungerer og varsler en «grundig evaluering» til høsten.
Om hjelpemiddelet ditt går i stykker slik at du står fast på kveldstid, i helger eller helligdager, kan du kontakte vaktordningen ved hjelpemiddelsentralen din. Telefonen er betjent fra klokka fire om ettermiddagen til midnatt på hverdager og fra åtte om morgenen til midnatt i helger og høytidsdager.
Målet er at kvalifisert servicepersonell fra sentralen eller leverandøren skal komme til deg, der du befinner deg, og få deg i gang igjen, senest innen 24 timer.
Som et forsøksprosjekt vil Nav se hvordan det fungerer med en regional servicetelefon, der kommunene har en viktigere rolle i beredskapen, og der målet er å løse flere av sakene uten å rykke ut.
- Vi ber brukerne følge nøye med, for nå er ordningen under lupen. Det er grunn til å være på vakt mot at den kan bli svekket dersom Nav ønsker å effektivisere den, sier seniorrådgiver i Handikapforbundet, Guri Henriksen.
Prøveprosjekt Det regionale samarbeid har allerede vært i sving i Finnmark, Troms, Nordland, Nordland, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal en tid. Nå er denne ordningen på forsøksbasis også utvidet til å omfatte Sør-Trøndelag. På den måten får Nav også sett hvordan det fungerer i en storby: Trondheim.
I resten av landet skjer det foreløpig ingen endringer, og det blir heller ingen endringer i testfylkene innenfor hjelpemiddelsentralenes vanlige åpningstid. Da skal man kontakte sin egen sentral som vanlig.
Løsning per telefon Det skal være et mål for det regionale forsøket å løse flere av sakene over telefon - uten å måtte rykke ut. Og man skal i større grad samarbeide med kommunene lokalt.
«I prøveordningen vil det være fokus på i større grad å forsøke å løse saken gjennom feilsøking og veiledning på telefon. Etter en vurdering av behov vil fremdeles hjelpemiddelsentralene eller samhandlingspartnere rykke ut», heter det i referatet fra brukerutvalgsmøtet 10. februar.
Liv Welde Johansen, direktør for Nav Hjelpemidler og tilrettelegging, tror at en servicetelefon med betjening som har god opplæring, gjør at flere vil kunne få løst problemet sitt uten at utrykning er nødvendig.
- Målet er at brukeren skal få løst problemet sitt. Vi tror dette vil oppleves mer profesjonelt enn i dag, sier hun.
Johansen understreker at økt samarbeid med kommunene ikke innebærer at ansvaret for å reparere hjelpemidler skal overlates til dem.
- Vi ser ikke for oss at kommunene skal ut og skru på avanserte hjelpemidler. Men de kan bistå med å få brukerne ut av akutte situasjoner som oppstår. Når en løsning for personen er på plass, f
Gå til medietOm hjelpemiddelet ditt går i stykker slik at du står fast på kveldstid, i helger eller helligdager, kan du kontakte vaktordningen ved hjelpemiddelsentralen din. Telefonen er betjent fra klokka fire om ettermiddagen til midnatt på hverdager og fra åtte om morgenen til midnatt i helger og høytidsdager.
Målet er at kvalifisert servicepersonell fra sentralen eller leverandøren skal komme til deg, der du befinner deg, og få deg i gang igjen, senest innen 24 timer.
Som et forsøksprosjekt vil Nav se hvordan det fungerer med en regional servicetelefon, der kommunene har en viktigere rolle i beredskapen, og der målet er å løse flere av sakene uten å rykke ut.
- Vi ber brukerne følge nøye med, for nå er ordningen under lupen. Det er grunn til å være på vakt mot at den kan bli svekket dersom Nav ønsker å effektivisere den, sier seniorrådgiver i Handikapforbundet, Guri Henriksen.
Prøveprosjekt Det regionale samarbeid har allerede vært i sving i Finnmark, Troms, Nordland, Nordland, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal en tid. Nå er denne ordningen på forsøksbasis også utvidet til å omfatte Sør-Trøndelag. På den måten får Nav også sett hvordan det fungerer i en storby: Trondheim.
I resten av landet skjer det foreløpig ingen endringer, og det blir heller ingen endringer i testfylkene innenfor hjelpemiddelsentralenes vanlige åpningstid. Da skal man kontakte sin egen sentral som vanlig.
Løsning per telefon Det skal være et mål for det regionale forsøket å løse flere av sakene over telefon - uten å måtte rykke ut. Og man skal i større grad samarbeide med kommunene lokalt.
«I prøveordningen vil det være fokus på i større grad å forsøke å løse saken gjennom feilsøking og veiledning på telefon. Etter en vurdering av behov vil fremdeles hjelpemiddelsentralene eller samhandlingspartnere rykke ut», heter det i referatet fra brukerutvalgsmøtet 10. februar.
Liv Welde Johansen, direktør for Nav Hjelpemidler og tilrettelegging, tror at en servicetelefon med betjening som har god opplæring, gjør at flere vil kunne få løst problemet sitt uten at utrykning er nødvendig.
- Målet er at brukeren skal få løst problemet sitt. Vi tror dette vil oppleves mer profesjonelt enn i dag, sier hun.
Johansen understreker at økt samarbeid med kommunene ikke innebærer at ansvaret for å reparere hjelpemidler skal overlates til dem.
- Vi ser ikke for oss at kommunene skal ut og skru på avanserte hjelpemidler. Men de kan bistå med å få brukerne ut av akutte situasjoner som oppstår. Når en løsning for personen er på plass, f