Optikeren
25.10.2021
Kommer rollen som autorisert helsepersonell og selger i konflikt med hverandre? Det ser denne studentgruppen nærmere på. For å oppnå tillit som helsepersonell, er det avgjørende med riktig markedskommunikasjon!
Optikere har et enormt ansvar, da synet er menneskets viktigste sans. Vi er helsepersonell med utdanning på minimum tre år, og forventer at det oppfattes som en verdig utdannelse. Likevel har mange liten tiltro til vår yrkesgruppe. Vi står i fare for å miste forbrukernes tillit og faglig integritet fordi bransjen oppleves som kommersiell.
De fleste optikere jobber i private foretak som er avhengig av profitt for å kunne drive, samt tilby tjenester. En optiker som helsepersonell i en optometrisk praksis skiller seg derfor fra annet helsepersonell, da vi må ta betalt for løsningen til bedre helse i form av ulike synshjelpemidler.
Optikere har dermed to sentrale roller; autorisert helsepersonell og selger. Ofte oppleves det rolle- og interessekonflikt rundt dette, da de fleste andre helsetjenester i Norge er helt eller delvis statlige, og ikke oppleves på samme måte. Det mange glemmer er at statlige tjenester betaler man for i form av skatt, og 16,7% av all skatteinntekt i 2019 gikk til helset
Gå til medietDe fleste optikere jobber i private foretak som er avhengig av profitt for å kunne drive, samt tilby tjenester. En optiker som helsepersonell i en optometrisk praksis skiller seg derfor fra annet helsepersonell, da vi må ta betalt for løsningen til bedre helse i form av ulike synshjelpemidler.
Optikere har dermed to sentrale roller; autorisert helsepersonell og selger. Ofte oppleves det rolle- og interessekonflikt rundt dette, da de fleste andre helsetjenester i Norge er helt eller delvis statlige, og ikke oppleves på samme måte. Det mange glemmer er at statlige tjenester betaler man for i form av skatt, og 16,7% av all skatteinntekt i 2019 gikk til helset