AddToAny

SJØMATSJEFEN

SJØMATSJEFEN
Renate Larsen (41) er født og oppvokst med hav og sjømat. I studietiden skrev hun oppgave om markedet for norsk klippfisk på Jamaica. Nå markedsfører hun norsk sjømat over hele verden, som administrerende direktør i Norges sjømatråd.
FISKEBRUKET VAR den største arbeidsplassen da jeg vokste opp, og det er den fremdeles, sier Renate Larsen.

Oppveksten på Rebbenesøya, en drøy times kjøring utenfor Tromsø, har satt sine spor. Moren jobbet på fiskebruket, og innimellom dro hun til andre fiskevær i Troms og Finnmark som kokke og lineegner. Lille Renate var bestandig med og fikk arbeidet inn nærmest med morsmelken.

- Sjømatnæringen har vært en viktig del av livet mitt fra tidlig alder. Selv fikk jeg min første jobb da jeg var tolv. Da fikk jeg lov til å egne liner på fiskebruket. Det tjente vi gode penger på i ungdommen, minnes hun.



AU PAIR I LONDON

Etter ungdomsskolen flyttet den unge jenta til bestemoren i Tromsø for å gå på videregående skole. Hun valgte linjen for handel og kontor, med fordypning i markedsføring.

- Vi hadde en god lærer i bedriftsøkonomi og sosialøkonomi. Jeg tenkte tidlig at jeg ville bli siviløkonom, siden det var en bred utdannelse hvor jeg kunne spesialisere meg innen ulike områder. Da han fikk vite det, anbefalte han meg å dra til Bergen og Handelshøyskolen. Og der havnet jeg jo, sier Larsen og ler.

Før hun flyttet sørover til Bergen, tok hun seg et friår og la turen innom London for å jobbe som au pair i et halvt år. Der trivdes hun så godt at hun ble værende hele året, før turen gikk videre til Bergen høsten 1995.

- Etter året i London var det ganske brutalt å komme til Bergen. Det var et sjokk å begynne å studere og utfordrende å legge til seg gode studievaner, sier hun.



TIDLIG PÅ LESESALEN

Det tok ikke lang tid før hun fant seg til rette i Bergen og i studentmiljøet på NHH.

- Jeg kom inn i en stor, fin jent
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt