Arbeidsmanden
12.06.2026
2. juni 2026 var en merkedag for Arbeidsmandsforbundet: Stortinget vedtok å be regjeringen vurdere å opprette et statlig mineraleselskap eller et mineralfond.
Forbundet har jobbet utrettelig i mange år for å få på plass et statlig mineralselskap.
Etter LO-kongressen i 2017 sto jubelen i taket i forbundet. I det vedtatte handlingsprogrammet kom dette inn: «Det må jobbes for at det etableres et statlig mineralselskap som skal ha som oppgave å forvalte store verdier som finnes på norsk territorium».
På neste LO-kongress, i 2022, sto det ingenting om at LO skal jobbe for å få på plass
Les opprinnelig artikkelEtter LO-kongressen i 2017 sto jubelen i taket i forbundet. I det vedtatte handlingsprogrammet kom dette inn: «Det må jobbes for at det etableres et statlig mineralselskap som skal ha som oppgave å forvalte store verdier som finnes på norsk territorium».
På neste LO-kongress, i 2022, sto det ingenting om at LO skal jobbe for å få på plass


































































































