Tidligere i fjor vant også kontoret konkurransen på den omstridte Sukkerbiten-tomten. Selv om Fotografihuset er utsatt på ubestemt tid, på grunn av folkelig motstand, vil arbeidet med bygget og parken på nabotomten fortsette.
Mange Oslo-boere har allerede fått et forhold til Sentralen som Atelier Oslo har tegnet i samarbeid med Kima. Dette samarbeidet videreføres nå i arbeidet med Pressens hus, som åpner i Kvadraturen i 2021. Dette er en full rehabilitering av to 1800-talls bygårder hvor mange prinsipper videreføres fra Sentralen.
Kollektiv og verksted
Vi møter de fire grunnleggerne Nils Ole Bae Brandtzæg, Thomas Liu, Jonas Norsted og Marius Mowe i øverste etasje i den såkalte Mohn-gården på Filipstadkaia like vest for Aker Brygge. Her, i et av de gjenværende havneområdene som ikke er blitt bebygget, har de i ni år delt inngang og kontorplass med Lund Hagem arkitekter - partnerkontoret gjennom flere prosjekter. Her står rekker med modeller, alt fra Deichman-bygningen til en konseptmodell fra Venezia-biennalen og et biblioteksprosjekt i den tyske byen Esslingen.
Allerede i planleggingen av intervjuet blir et av kjennetegnene ved kontoret tydelig. De er fire partnere, fire arkitekter som sammen blir enige. De ønsket derfor å stille alle fire til portrettintervju - ikke bare én eller to.
- Mange vil ha det ene navnet og ansiktet, men å spørre «hvem er det egentlig?» er ikke alltid det riktige spørsmålet, sier Liu.
Han mener det i en moderne verden, enten det handler om musikk eller arkitektur, er samarbeid som er viktig.
- Det er formen for et slikt samarbeid som høyner kvaliteten. Jeg tror det er sjeldnere og sjeldnere at det er én person som står bak det hele, i hvert fall når det gjelder større byggeprosjekter, forklarer han.
Med måten Atelier Oslo jobber på, får de til en destillert «best of»-versjon av de fires interesser, prioriteringer, kunnskap og arkitektonisk intuisjon.
- Vi har forskjellige bakgrunner, egenskaper og interesser. Det er kombinasjonen som har blitt vårt uttrykk, sier Mowe.
Også navnet viser til at hvem som gjør hva er mindre viktig.
- Det var viktig at vi ikke skulle være Mowe, Liu, Brandtzæg, Norsted. Det er Atelier Oslo vi har lyst til å være. Det er slik vi tenker, sier Brandtzæg.
- Hvorfor ble det akkurat navnet Atelier Oslo?
- Vi ville ha noe annet enn standarden med etternavn. Atelier hadde vi ikke hørt før, og det signaliserte noe spennende - et kollektiv eller verksted, sier Mowe.
- Ambisjonen med dette var også å lage et kontor hvor det er lettere for alle som jobber her å føle et eierskap.
Som jazz og hip-hop
Det er ikke bare samarbeidet mellom dem som er viktig. Atelier Oslo er også kjent for å samarbeide med andre arkitektkontor. De kom alle fra andre kontorer før oppstarten for 13 år siden. Mowe jobbet for en aldrende Sverre Fehn (1924-2009), Brandtzæg for Knut Hjeltnes og Lund Hagem, Liu for Jensen & Skodvin og Norsted for Lund Hagem.
Samarbeidet med andre har preg