Første steg
28.05.2021
Skal samiske barn oppleve livsmestring, må barnehagen gjenspeile barnas kultur og språk og skape sammenheng mellom hjemmets oppdragelse og pedagogikken.
Denne artikkelen bygger på en litteraturgjennomgang om samiske barn og livsmestring i barnehagen og viser hva som skal til for at samiske barn skal oppleve livsmestring i barnehage. Studien er finansiert av Samisk nasjonal kompetansetjeneste (SANKS).1 Det er to områder som løftes frem: livsmestringsfremmende miljøer og opplevelse av sammenheng.
HVA ER LIVSMESTRING?
Livsmestring knyttes til verdigrunnlaget i rammeplanen der det er forventet at barnehagene skal arbeide med «livsmestring og helse» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Begrepet defineres ikke i rammeplanen. Men rammeplanen fremhever sentrale begreper som forebygging og helsefremming. Det betyr å fremme barns fysiske og psykiske helse, trivsel, livsglede, mestring og egenverd. Det betyr også å fremme samspill, fellesskap og vennskap og å bli kjent med egne og andres følelser. Det innebærer å støtte barna i å mestre motgang, å håndtere utfordringer og å etablere gode vaner for hvile, søvn, mat og fysisk aktivitet. I tillegg til disse områdene inkluderer WHOs (2003) definisjon av livsmestring endringer i omgivelser for å skape gode psykososiale miljøer.
ET URFOLK
Det har vært en jevn økning i antall samiske barnehager i Norge. I 2019 var det 65 ulike samiske avdelinger eller barnehager i hele Norge. Samiske barnehager skal styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier, samisk kultur og tradisjonskunnskap (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samiske barn er en minoritet, tilhører et urfolk og inngår i et kollektivistisk samfunn. De inngår i flerspråklige og flerkulturelle kontekster, og samiske barn kan være både like og ulike ikke-samiske barn.
OPPLEVELSE AV SAMMENHENG
Begrepet opplevelse av sammenheng (OAS) kommer fra Antonovskys teori. Antonovsky knytter helsen vår til opplevelsen av sammenheng (OAS) og om hverdagen vår er begripelig, håndterbar og
Gå til medietHVA ER LIVSMESTRING?
Livsmestring knyttes til verdigrunnlaget i rammeplanen der det er forventet at barnehagene skal arbeide med «livsmestring og helse» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Begrepet defineres ikke i rammeplanen. Men rammeplanen fremhever sentrale begreper som forebygging og helsefremming. Det betyr å fremme barns fysiske og psykiske helse, trivsel, livsglede, mestring og egenverd. Det betyr også å fremme samspill, fellesskap og vennskap og å bli kjent med egne og andres følelser. Det innebærer å støtte barna i å mestre motgang, å håndtere utfordringer og å etablere gode vaner for hvile, søvn, mat og fysisk aktivitet. I tillegg til disse områdene inkluderer WHOs (2003) definisjon av livsmestring endringer i omgivelser for å skape gode psykososiale miljøer.
ET URFOLK
Det har vært en jevn økning i antall samiske barnehager i Norge. I 2019 var det 65 ulike samiske avdelinger eller barnehager i hele Norge. Samiske barnehager skal styrke barnas samiske identitet og videreføre samiske verdier, samisk kultur og tradisjonskunnskap (Kunnskapsdepartementet, 2017). Samiske barn er en minoritet, tilhører et urfolk og inngår i et kollektivistisk samfunn. De inngår i flerspråklige og flerkulturelle kontekster, og samiske barn kan være både like og ulike ikke-samiske barn.
OPPLEVELSE AV SAMMENHENG
Begrepet opplevelse av sammenheng (OAS) kommer fra Antonovskys teori. Antonovsky knytter helsen vår til opplevelsen av sammenheng (OAS) og om hverdagen vår er begripelig, håndterbar og