Magma
05.02.2019
Selskapsrapportering slik vi kjenner den, kan sammenliknes med en kran som åpnes med jevne mellomrom.
I dag gir ny teknologi muligheter til å avgi informasjon i betydelig større omfang, og i større grad i sanntid enn tidligere; som en stor innsjø av informasjon der alle kan finne det de trenger, når de trenger det. Men grunnlaget for revisjonsbransjen er fortsatt tillit - tillit til at tallene er i orden, og til at lover etterleves. Det er minst like viktig i en digital verden, men må skapes på en ny måte.
Det fastslår administrerende direktør i Revisorforeningen, Per Hanstad, som mener omkalfatringenes tid ikke er forbi for revisorene. Revisjonsbransjen står midt i en stor omstilling som allerede har pågått over flere år. Teknologisk utvikling og digitalisering er de viktigste driverne til at arbeidsoppgavene stadig endres. Målet for bransjen er fremdeles å sikre og bekrefte rapporteringen fra selskaper, men bransjen er også opptatt av å levere tjenester som skaper merverdi for kundene.
IKKE TUKLE FOR MYE MED IFRS
Hanstad mener det sentrale spørsmålet er hvordan fremtidens selskapsrapportering vil se ut når tilfanget av informasjon øker i så stor grad, og hvordan denne informasjonen kan komme selskapene, de viktigste brukerne og samfunnet for øvrig til nytte.
- Bekreftelse og kvalitetssikring av informasjon har alltid vært og vil fremdeles være en sentral del av revisors arbeid. Skatterapporteringen, der vårt arbeid har vært et viktig grunnlag, endres også. Men i tillegg til kontrollaspektet tror jeg det i fremtiden vil bli s
Gå til medietDet fastslår administrerende direktør i Revisorforeningen, Per Hanstad, som mener omkalfatringenes tid ikke er forbi for revisorene. Revisjonsbransjen står midt i en stor omstilling som allerede har pågått over flere år. Teknologisk utvikling og digitalisering er de viktigste driverne til at arbeidsoppgavene stadig endres. Målet for bransjen er fremdeles å sikre og bekrefte rapporteringen fra selskaper, men bransjen er også opptatt av å levere tjenester som skaper merverdi for kundene.
IKKE TUKLE FOR MYE MED IFRS
Hanstad mener det sentrale spørsmålet er hvordan fremtidens selskapsrapportering vil se ut når tilfanget av informasjon øker i så stor grad, og hvordan denne informasjonen kan komme selskapene, de viktigste brukerne og samfunnet for øvrig til nytte.
- Bekreftelse og kvalitetssikring av informasjon har alltid vært og vil fremdeles være en sentral del av revisors arbeid. Skatterapporteringen, der vårt arbeid har vært et viktig grunnlag, endres også. Men i tillegg til kontrollaspektet tror jeg det i fremtiden vil bli s